ابتلای ٣٤ میلیون کودک به کم شنوایی در جهان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وجود ٣٤ میلیون کودک مبتلا به کم شنوایی در جهان از انجام خدمات غربالگری شنوایی نوزادان به صورت رایگان از ١٢ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ در مراکز بهداشت دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر سهرابی ضمن گرامیداشت روز جهانی شنوایی (سوم مارس مصادف با ۱۲ اسفندماه)  گفت: خدمات غربالگری شنوایی نوزادان به مدت یک هفته از ۱۲ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ با همکاری سازمان بهزیستی استان تهران  در مراکز تحت پوشش این دانشگاه به صورت رایگان ارایه می شود.

وی با اشاره به شعار امسال این روز جهانی با عنوان "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید" خاطرنشان کرد: کم شنوایی یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که افزایش آن به طور کلی در جامعه و به صورت  خاص در سالمندان نگران کننده است.

۴۶۶ میلیون نفر در جهان به کم شنوایی ناتوان کننده مبتلا هستند

وی از ابتلای حدود  ۴۶۶میلیون نفر در سراسر جهان به کم شنوایی ناتوان کننده در سال ۲۰۱۸ خبر داد که ۳۴میلیون نفر از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند .

به گفته دکتر سهرابی براساس مطالعات انجام شده ۵,۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان مدرسه رو، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی دارند و از هر ۱۰۰۰  تولد زنده ۳-۱ نوزاد با آسیب شنوایی متولد می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تاکید کرد:  براساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۹۰۰میلیون نفر از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ به کم شنوایی ناتوان کننده دچار خواهند شد.

دکتر سهرابی  توجه به  ایمن‌سازی نوزادان وکودکان در برابر بیماریهای عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان وتشخیص و درمان به موقع کم شنوایی را از جمله راه‌های پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی عنوان کرد و از والدین خواست از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی (۳ تا ۵ روزگی) و در سنین ۳ تا ۵ سالگی از شنوایی کودکان خود مراقبت کنند.

 وی تاکید کرد: اگر نوزادی در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر کم شنوایی غربالگری نشده است، والدین باید برای ارزیابی وضعیت شنوایی به  نزدیکترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

 دکتر سهرابی با بیان این که  کنترل مواجهه با صداهایبلند در محیط های شغلی و تفریحی می‌تواند از آسیب شنوایی  پیشگیری کند، گفت: افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی به ویژه در گروه سنی جوانان و نوجوانان از روش‌های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می‌شوند.

  وی به عموم مردم به ویژه جوانان توصیه کرد از گوش کردن به موسیقی با صدای بلند و استفاده طولانی مدت از هدفون و هدست خودداری کنند.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مردم باید عفونت مزمن گوش را جدی بگیرند و در صورت بروز هرگونه احساس ناراحتی در گوش و یا کم شنوایی از انجام هر نوع خوددرمانی پرهیز کرده و برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

دکتر محمدرضا سهرابی با اشاره به ارایه خدمات غربالگری شنوایی در مراکز بهداشتی دانشگاه گفت: هر ساله  ۳۰ هزار نوزاد در مراکز تحت پوشش دانشگاه از نظر سلامت شنوایی بررسی و ارزیابی می‌شوند تا در صورت وجود مشکل با تشخیص و درمان به هنگام بتوان از بروز کم شنوایی های شدید و دائم در آن ها جلوگیری کرد.

به گفته وی در حال حاضر نیز  با هدف بررسی وضعیت کم شنوایی درکشور، پیمایشی  برای ارزیابی عوامل خطر در حال انجام است که مراکز بهداشت شمال، شرق و پاکدشت از حوزه های تحت پوشش معاونت بهداشتی  دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در اجرای آن همکاری می‌کنند.

 دکتر سهرابی در خاتمه سخنان خود از ارایه خدمات غربالگری شنوایی نوزادان به مدت یک هفته در مراکز تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه از ۱۹-۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با همکاری سازمان بهزیستی استان تهران  خدمات غربالگری شنوایی نوزادان از دوازدهم تا نوزدهم اسفندماه در مراکز تحت پوشش این دانشگاه به صورت رایگان ارایه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha