جمعیت استان زنجان به سمت سالمندی حرکت می‌کند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: جمعیت استان زنجان به سمت سالمندی حرکت میکند به طوری که ۱۰.۳۹ درصد  جمعیت استان در گروه سنی ۶۰ سال (سالمند) هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ،حسن بختیاری ظهر روز پنجشنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت با اشاره به وظایف ستاد ملی جمعیت، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۷.۸ درصد جمعیت استان زنجان در فاصله سنی ۱۵ الی ۶۴ سال بوده و ۱۰.۳۹ درصد در گروه سنی ۶۰ سال (سالمند) هستند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استان زنجان به سمت سالمندی می‌رود، افزود:  برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت حداقل باید ۲ الی یک فرزند سطح جانشینی باشد که برای زنان ۱۰ تا ۵۴ ساله در سال ۹۹ رقم ۱.۷۸ درصد بود  که در مقایسه با سال قبل  ۱۳ درصد کاهش داشته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان  با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اهداف سیاست‌های جمعیتی، تصریح کرد: از  دهه۹۰ حدود ۳۵۰ هزار کاهش در ازدواج و ۳۲ هزار افزایش در طلاق بوده است که زنگ خطری برای استان است.

بختیاری افزود: اگر به وسیله افزایش جمعیت  توجه ویژه نشود خیانت بزرگی به کشور خواهد بود و عواقب آن برای جامعه خوب نیست زیرا کاهش جمعیت  جبران‌پذیر نیست.

وی به  برخی از برنامه‌های انجام گرفته در دانشگاه علوم پزشکی  زنجان  در این خصوص اشاره کرد و گفت: افزایش ساعات مشاوره‌های دو ساعته به شش ساعته قبل از ازدواج، جلوگیری از سقط جنین،  تشویق به فاصله گذاری کمتر در بین فرزندان، خرید و توزیع ۲۰ هزار کتاب آموزشی به زوجین، برگزاری کارگاه های مختلف برای دانشجویان متاهل، بررسی مشکلات ناباروری بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه  اگر بخواهیم جمعیت و باروری تغییری پیدا کند نباید به یک دستگاه خاص محدود شویم بیان داشت: زمانی به اهداف جمعیت می‌رسیم که همه دستگاه‌های ذیربط وارد عمل شوند و وظایف خود را انجام دهند.

سردبیر: زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha