مراکز تخصصی تکامل گامی در جهت افزایش سازگاری کودکان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: از مزیت مرکز تخصصی تکامل و نوتوانی شیرخواران و کودکان، کسب ظرفیت‌ها و مهارت‌های جدید کودکان جهت افزایش سازگاری، بهبود علمکرد و بالندگی است‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،دکتر حسن بختیاری با اشاره به اهمیت مرکز تخصصی تکامل و نوتوانی شیرخواران و کودکان، اظهار کرد: تا سال‌ها قبل کودکان به خاطر بیماری‌های تنفسی، گوارشی و بیماری‌های دوران کودکی فوت می‌کردند که بعدها با افزایش واکسیناسیون و مراقبت‌های دوران کودکی، مرگ و میر کودکان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر موضوع مهم، توانمندی این کودکان در آینده است، افزود: به همین علت، تکامل از مواردی است که اخیراً در سازمان بهداشت جهانی به عنوان مراقبت‌های اولیه بهداشتی کودکان مطرح شده است.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه فعالیت این مراکز در کشور ما از چند سال پیش شروع شده است، خاطر نشان کرد: باتوجه به نیاز استان زنجان، درمانگاه تخصصی تکامل و نوتوانی شیرخواران و کودکان از آذر سال ۱۴۰۱ در مرکز آموزشی درمانی آیت... موسوی زنجان راه‌اندازی شد و هم‌اکنون با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بختیاری تصریح کرد: این مرکز متشکل از فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان، متخصص اطفال دوره‌دیده تکامل، روانشناس، کاردرمان، گفتاردرمان، شنوایی‌سنجی، نوار مغزی و پذیرش است.

وی با اشاره به اهداف مهم تأسیس این مرکز،گفت: نظام‌مندی مراکز تخصصی رشد و تکامل کودکان، ارتقای سطح سلامت جامعه با تشخیص و درمان به موقع اختلالات مربوط به رشد و تکامل، تامین، حفظ و ارتقا سطح تکاملی کودکان ازطریق اقدامات پیشگیرانه، آموزشی، غربالگری، تشخیص، درمان و توانبخشی کودکان گروه هدف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به تشریح روند کار این مرکز و مراجعه بیماران به صورت مستقیم و یا ارجاع از مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، اظهار کرد: پرسشنامه‌های غربالگری تکامل (ASQ) در مراکز بهداشتی توسط همکاران بهورز تکمیل می‌شود و کودکانی که به نوعی اختلال تکامل دارند به سطوح بالاتر که پزشک مرکز و متخصص اطفال است، ارجاع داده می‌شود و در صورت نیاز به اقداماتی فراتر از متخصص اطفال، به مرکز تکامل به عنوان سطح بالاتر مداخله، ارجاع می‌یابد و در این مرکز با توجه به شاخص‌های موجود از نظر تکاملی، غربالگری و تست‌های تشخیصی (Bayley) بررسی می‌شود و در صورت نیاز به متخصصین رشته‌های مختلف، پرونده بیمار در کمیسون پزشکی ارزیابی و بر اساس آن، درمان لازم انجام می‌گیرد.

بختیاری با تاکید براینکه طبق استانداردهای موجود درمانگاه تخصصی تکامل و نوتوانی شیرخواران و کودکان دانشگاه علوم پزشکی زنجان یکی از چند مرکز تکامل در سطح کشور است، افزود: مزیت این مرکز در کسب ظرفیت‌ها و مهارت‌های جدید کودکان جهت افزایش سازگاری، بهبود علمکرد و بالندگی می‌باشد که امید می‌رود با ارائه خدمات موجود، در آینده، کودکان توانمند و لایقی را تحویل جامعه دهد.

وی با اشاره به واحدهای درمانی این مرکز، بیان کرد: کمیسیون تکامل، تست تکاملی بیلی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی و غربالگری تکامل، شنوایی‌سنجی و نوار مغزی برای اطفال در این مرکز صورت می گیرد و همشهریان میتواند در صورت نیاز با شماره تماس ۳۳۱۳۱۳۰۵ تماس حاصل کنند.

این متخصص همچنین با اشاره به انجام تست‌های تشخیصی غربالگری ASQ وBayley در این مرکز، گفت: تست ASQ یک پرسشنامه و ابزار غربالگری معتبرترین ها برای بررسی تکامل کودکان است که در کل دنیا کاربرد داشته و مجموعه‌ای از آزمون‌های پایش تکامل کودکان است که به والدین کمک می‌کند تا توانمندی فرزندان خود را از ۲ ماهگی تا ۶۰ ماهگی در حوزه‌های مهمی چون: ارتباطات، حرکات درشت، حرکات ظریف، حل مسئله، شخصی، اجتماعی بررسی کنند.

بختیاری ادامه داد: تست سنجش تکاملی Bayley نیز از آزمون‌های تشخیصی معتبر جهانی است که از توان تشخیصی بالایی برخوردار است. این تست جهت ارزیابی تکامل کودک و شناسایی سریع اختلالات تکامل در تمامی حیطه‌های تکاملی برای محدوده سنی ۱۶ روزه تا سه سال و نیم می‌باشد و سطح تکامل کودک را در حیطه‌های شناختی، ارتباطی (گفتاری)، حرکتی، اجتماعی، عاطفی و تطابق رفتاری مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این تست توسط کارشناس دوره دیده انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha