پیش‌بینی ۸۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی/ تامین ۱۰ میلیارد تومان برای مبارزه

سازمان حفظ نباتات کشور سطح مبارزه با ملخ صحرایی را ۸۰ هزار هکتار پیش‌بینی کرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی در حاشیه نشست امروز سازمان حفظ نباتات کشور به مناسبت گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم هجوم ملخ‌های صحرایی با توجه به شرایط آب و هوایی، از اواخر اسفند و اوایل فرودین به کشور آغاز شود.

سعید معین افزود: به دلیل بارندگی‌های نرمال در شبه جزیره عربستان و بارندگی‌های بالاتر از نرمال در مناطقی از این شبه جزیره مانند عمان و همچنین در جنوب ایران، شرایط برای رشد گیاهان و تغذیه این آفت فراهم است و انتظار می‌رود در موج نخست، ملخ‌های صحرایی به استان های هرمزگان، بخش هایی از بوشهر و مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان هجوم آورند.

وی برآورد کرد؛ در صورت چرخندگی هوا از سمت اقیانوس هند به سوی شبه جزیره عربستان و ورود بعدی ملخ‌های صحرایی به کشور، در فاز دوم جنوب استان فارس، جنوب کرمان و بخش‌های عمقی‌تر استان سیستان و بلوچستان مورد هجوم این آفت قرار گیرند.

معین درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرایی اظهار داشت: از ۵۰ میلیارد تومان اعتباری که برای مبارزه با این آفت در مرداد ماه به تصویب رسید ۱۰ میلیارد تومان آن در اواخر شهریور ماه به سازمان حفظ نباتات کشور اختصاص یافت و این مبلغ ده روز پیش میان استان‌ها براساس سطح پیش‌بینی مبارزه برای تهیه سم، سمپاش و سایر لوازم مورد نیاز توزیع شد.

وی ابراز امیدواری کرد: ۴۰ میلیارد تومان باقی مانده از اعتبارات در نیمه دوم بهمن پرداخت و میان استان‌ها توزیع شود.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که حدود ۳۳ درصد محصولات زراعی و باغی در استان‌های جنوبی کشور تولید می‌شود، گفت: اگر نتوانیم به موقع با ملخ صحرایی مبارزه کنیم و این آفت گسترش پیدا کند، حدود ۴۰ میلیون تن محصول کشاورزی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت: برای مبارزه با ملخ صحرایی از ناوگان سمپاشی استفاده می‌شود و با سمپاش‌های ulv می‌توان روزانه در سطح ۵۰ هزار هکتار مبارزه کرد.

معین در عین حال از استان‌های جنوبی کشور خواست از تمام امکانات و ظرفیت‌های خود از جمله فرمانداری‌ها، نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج نیز برای مبارزه با ملخ صحرایی استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha