کد خبر: چاقی-و-ارتباط-آن-با-سرطان
۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، بنابر بررسی محققان آمریکایی و بریتانیایی، چاق بودن یا اضافه‌وزن داشتن، مسئول چهار درصد از سرطان‌های دنیاست. همچنین رژیم غذایی نامناسب کشورهای غربی، نه تنها موجب چاقی افراد شده، بلکه آنها را بیش از هر کشور دیگر، در خطر ابتلا به سرطان هم قرار داده است. در حال حاضر سرطان، هفتمین بیماری مرگبار از میان ۱۰ بیماری مهلک در ایالات متحده آمریکاست.

بنابر بررسی جهانی این محققان،‌ در حال حاضر اضافه وزن و چاقی موجب ابتلا به سرطان ۵۴۴ هزار و ۳۰۰ نفر در دنیا شده است. دلیل اینکه چرا افراد چاق یا دارای اضافه وزن به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و در خطر بیماری‌هایی مانند دیابت قرار می‌گیرند، کاملا مشخص است. اما علت ابتلای بیشتر این افراد به سرطان، هنوز کاملا مشخص نیست. برخی از فرضیه‌ها حاکی از آن است که چاقی موجب ترشح انسولین بیشتر در فرد می‌شود و انسولین یکی از عوامل رشد سلول‌های سرطانی است. در فرضیه دیگر نیز محققان می‌گویند، چاقی، التهاب‌های بدن را افزایش می‌دهد و التهاب هم سرطان‌زاست.

همچنین زنان دارای اضافه وزن، دچار ترشح بیش از حد استروژن در بدن خود شده و احتمال ابتلا به سرطان سینه و مخاط رحم، در آنها افزایش می‌یابد.

در بررسی‌های گذشته، محققان ۱۳ نوع سرطان، از جمله سرطان پروستات، دهان و مری، را با چاقی مرتبط دانستند. تحقیقات فعلی هم نشان می‌دهد که علاوه بر اینکه چاقی موجب ابتلا به سرطان می‌شود، سبک زندگی هم می‌تواند وضعیت را بدتر کند. به طور مثال، کشورهایی که پردرآمد و مردم آن ثروتمند هستند، به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژیم‌های غذایی پرچرب، در معرض چاقی و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند.

به گزارش طبنا، سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که برای کاهش موارد ابتلا به سرطان باید تاحد امکان از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب  پیروی کرد و جلوی چاقی و اضافه وزن را گرفت.

مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha