کد خبر: پیوندی-می‌آید-یا-ضیائی-می‌ماند؟
۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۴۰

در حالی که حدود دو سال و ۸ ماه از تصدی دکتر سیدامیرمحسن ضیائی بر صندلی ریاست جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد، زمزمه‌های جدایی او از این نهاد مردمی به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که بعد از شکل‌گیری دولت دوازدهم آغاز شد و این روزها به اوج خود رسیده است. آن هم در شرایطی که تنها سه ماه از  کاندیداتوری دکتر ضیائی برای احراز پست نایب رئیسی منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر می‌گذرد و مشخص نیست در صورت تایید این زمزمه‌ها، این کاندیداتوری در چه وضعیتی قرار گیرد.

جلسه‌ای با دستور تعیین رئیس جمعیت

در حالی که بیشتر مدیران ارشد هلال‌احمر و همچنین تنی چند از اعضای شورای‌عالی جمعیت منکر شنیدن این شایعه می‌شوند، اینطور شنیده شده که اعضای شورای‌عالی برای تشکیل جلسه‌ای در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه فراخوان شده‌اند، جلسه ای که این نیز مبنی بر شنیده‌ها با دستور تعیین رئیس جمعیت هلال‌احمر در دستور تشکیل قرار گرفته است. در واقع سه‌شنبه روزی است که تایید یا تکذیب این خبر رو به واقعیت، مشخص می‌شود.

آیا پیوندی قطعی است؟

این گمانه زنی ها برای تغییر رئیس در حالی شکل گرفته که از مدتی پیش تا به حال نام دو نفر به عنوان گزینه‌های احتمالی برای تصدی کرسی ریاست جمعیت شنیده شد و اما در چند روز گذشته تنها نام یکی ازآنها به عنوان گزینه قطعی و مورد نظر رئیس جمهور مطرح می‌شود. گزینه قطعی از آن لحاظ که در صورت صلاحدید رئیس‌جمهوری شاید بدون توجه به نظر اعضای شورای‌عالی حکم بر ریاست فرد مورد نظر یعنی دکتر علی اصغر پیوندی زده شود.

انتخاب گزینه‌هایی که رأی کمتر شورای‌عالی را داشتند

اما این عدم توجه به نظر اعضای شورای‌عالی از آنجا مطرح می‌شود که طبق آئین‌نامه جمعیت هلال‌احمر دو گزینه برای رأی‌گیری به شورای‌عالی معرفی می‌شوند و پس از کسب نتیجه آراء، یکی از آنها با حکم رئیس جمهور بر کرسی جمعیت می‌نشیند. اما این در حالی است که در دو مقطع برای انتخاب رئیس‌ هلال‌احمر در دولت دکتر حسن روحانی، گزینه‌ای که حکم نهایی را دریافت کرده، تعداد رأی کمتری نسبت به گزینه دیگر داشته است.

تخلفی در آئین‌نامه جمعیت صورت نگرفته است

اما به عقیده یکی از اعضای شورای‌عالی جمعیت این موضوع از آنجایی اتفاق افتاده که در حیطه اختیارات رئیس جمهور بوده و تخلفی در آئین‌نامه صورت نگرفته است. محمدحسین صوفی خبر تغییر رئیس جمعیت را نه رد و نه تایید می‌کند و می‌گوید: از نگاه منطق عمومی هنگامی که رأی گیری صورت می‌گیرد، طبیعی است که همه انتظار داشته باشند که حکم نهایی با توجه به نتیجه آراء و همچنین ارزش‌گذاری به ماهیت و جایگاه شورای‌عالی صادر شود، اما این چیزی از اختیارات رئیس‌جمهور برای صدور حکم کم نمی‌کند.

دکتر ضیائی اول راه اجرای برنامه‌‌هایش است

صوفی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی کلیدی که دکتر سیدامیرمحسن ضیائی در طول ریاست خود بر جمعیت داشته، می‌گوید: در واقع اگر بخواهیم با نگاه مدیریتی به این موضوع نگاه کنیم، دادن زمان ۴ ساله به یک مدیر برای اجرای برنامه‌ها ضروری به نظر می‌رسد و دکتر ضیائی نیز هنوز در اول راه اجرای برنامه‌هایی است که برای جمعیت در نظر داشته است. بنابراین در صورتی که قرار باشد این تغییر اتفاق بیفتد، می‌توانم بگویم بهتر بود رئیس محترم جمهوری فرصت بیشتری برای اجرای برنامه‌ها به دکتر ضیائی می‌داد، چرا که این به نفع جمعیت هم بود.

   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha