ارسال ۸۰ دستگاه آمبولانس و ۴۰۰ تن دارو به عراق در اربعین

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: امسال ۸۰ دستگاه آمبولانس، ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و شمار قابل‌توجهی خودروی نجات و ۴۰۰ تن دارو برای برگزاری مراسم اربعین به کشور عراق ارسال می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)زائران حسینی در پیاده‌روی اربعین (در صورت مصرف دارو) بیش از ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان نیاز و مدت سفر، دارو به همراه داشته باشند. قبل از حرکت هم با پزشک خود مشورت و آخرین توصیه‌ها و دستورات پزشکی را دریافت و بازبینی کنند. در صورت وقوع حادثه، ابتلاء به بیماری و نیاز به دارو نیز هلال‌احمر با تمام توان در خدمت زائران خواهد بود.

وی با اشاره به جلسات متعدد با معاونت‌های هلال‌احمر و دستگاه‌های داخل کشور ادامه داد: در راستای خدمت‌رسانی به زائران، یک جلسه مفصل با وزیر بهداشت کشور عراق هم برگزار شد که بیش از ۹۰ درصد محورهای گفت وگو و مباحثه در آن مربوط به ارائه خدمات در دوران اربعین بود.

کولیوند تصریح کرد: امسال ۸۰ دستگاه آمبولانس، ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و شمار قابل‌توجهی خودروی نجات و ۴۰۰ تن دارو نیز به کشور عراق ارسال می‌شود و به منظور جلوگیری از کمبودهای داخلی، مقرر شده است که سرم‌ها از ترکیه خریداری شود.

وی ادامه داد: امسال تلاش شد، برای جمع‌آوری دارو در مراسم اربعین از مردم هم کمک گرفته شود. به عبارت دیگر، داروهای مازاد که در منازل نگهداری شده و استفاده نمی‌شود، توسط هلال‌احمر جمع‌آوری و برای مراسم اربعین ارسال شود. با این اقدام، منابع مملکت حفظ شده و بخش اعظمی از داروها (که در منازل فاسد می‌شود) قابل استفاده خواهد بود.

پیش‌بینی ۴ هزار نیروی پزشکی و کادر سلامت برای مراسم اربعین

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: تاکنون حدود ۴ هزار نیروی پزشکی و کادر سلامت نیز برای این ایام پیش‌بینی شده و پایگاه‌های سلامت و امداد و نجات از نقطه صفر مرزی آغاز می‌شود. هر ۱۰۰ کیلومتر یک پایگاه امداد و نجات همانند داخل کشور (تا نجف اشرف) پیش‌بینی شده است.

کولیوند توضیح داد: در داخل شهر نجف نیز بیمارستان امام (علی) با ظرفیت قابل‌توجهی فعال است و به منظور افزایش سطح کیفی خدمات‌رسانی با شماری از بیمارستان‌های عراقی نیز به صورت همزمان همکاری می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه هلال‌احمر ایران، عراق، وزارت بهداشت کشور عراق و حشدِ شعبی (بسیج مردمی عراق) نیز در این راستا با یکدیگر همکاری می‌کنند، ادامه داد: این اقدام سرعت و کیفیت خدمات‌رسانی را افزایش داده و از هدرفت منابع و سرمایه‌ها در کشور جلوگیری می‌کند.

کولیوند افزود: سال گذشته (مسیر نجف تا کربلا) هر ۱۰۰ عمود یک پایگاه استقرار یافته و امسال براساس برنامه‌ریزی‌ها، هر ۶۰ عمود یک پایگاه مستقر می‌شود. علاوه بر این سه بیمارستان العمل، حیدریه و شهید ابومهدی المهندس و یک بیمارستان سیار (سازه ارزشمند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا وجود دارد.

کسب مجوز برای انجام جراحی پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق

این مسئول اضافه کرد: در شهر کربلا نیز پایگاه‌ها افزایش یافته و مجموعه درمانی هلال‌احمر در ۶ بیمارستان حضور می‌یابد. همچنین برای نخستین بار از وزیر بهداشت عراق برای فعالیت و انجام جراحی پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراقی کسب مجوز شد.

وی تصریح کرد: در راستای انجام این اقدامات برخی از آسیب‌ها نیز احصاء شد. به عبارت دیگر، در رابطه با تمامی سال‌ها آسیب‌شناسی انجام پذیرفت و بر اساس این آسیب‌شناسی برنامه‌ریزی شد. در این راستا، گروه‌های جهادی و خیرین سلامت نیز در کنار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفتند و به ارائه خدمات بهداشتی - درمانی پرداختند.

کولیوند یادآور شد: اکنون هر یک از گروه‌ها برای انجام خدمات سلامت (به صورت داوطلبانه) می‌توانند به مراکز پزشکی هلال‌احمر مراجعه کرده و در صورت شرایط احراز، به میزان تعیین شده در دستورالعمل‌های مربوطه کمک‌رسانی کنند.

وی با اشاره به جلسه با وزیر ارتباطات عراق نیز عنوان کرد: براساس گفت وگوهای انجام شده، مقرر شد که فرکانس بیسیم و خط تلفن ایوان (خطوط دیجیتال که امکان برقراری ۳۰ تماس به صورت همزمان را فراهم می‌کند) نیز در اختیار ایران قرار گرفته و اتاق فرماندهی و عملیات مجموعه هلال‌احمر در عراق فعال شود و از این طریق همه بیماران و نیز فعالیت‌های پزشکی و سلامت نیز مورد رصد قرار بگیرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: همچنین مقرر شد، در صورت ضرورت بالگردهای جمعیت هلال‌احمر بتوانند وارد عراق شده و برای کمک‌رسانی تا کربلا و نجف پیشروی داشته باشد. برنامه‌ریزی‌های مفصلی هم در مورد مباحث پدافند غیرعامل انجام شده و اکنون نیز در جریان است. جلسه اربعین هم هر هفته به طور منظم برگزار می‌شود و در حال حاضر تمامی گروه‌ها و دستگاه‌ها برای برگزاری مراسم اربعین در کنار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha