به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی‌در برنامه پرسشگر در مخالفت با گزاره «نظام آموزشی ما بیمار است»، اظهار کرد: نظام آموزشی ما تئوری‌محور است، نگوییم بیمار است؛ هر آموزشی مفید است ولی آموزش‌های کنونی تئوری محور است و دانش‌آموز و دانشجوی سرگردان، تحویل جامعه می‌دهد.

وی با بیان اینکه اکنون با مدرک‌گرایی نیز روبه‌رو هستیم، افزود: سیستم مهارت‌گرا هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است و هم کمتر به سمت مدرک‌گرایی می‌رود؛ در حالی که اکثریت را به سمت مدرک‌گرایی سوق می‌دهیم و پز نمره و مدرک بیشتر و در استخدام‌ها نیز بیشتر مورد توجه است.

میرزاده با بیان اینکه آموزش‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، آموزش رسمی‌و آموزش‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای آموزش غیررسمی‌است، گفت: در هرصورت باید مهارت در مدرک دادن‌ها اصل مهم باشد.

وی با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای افزود: شاهد موازی‌کاری‌هایی در بین دستگاه‌ها بودیم در این قانون قصد داشتیم شورای عالی مهارت زیرنظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و دستگاه‌های مربوط عضو آن شوند و دبیرخانه آن در سازمان فنی‌و‌حرفه ای تشکیل شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: گلایه داریم که این قانون بیش از یک سال است به دولت ابلاغ شده اما حتی یک جلسه نیز تشکیل نشده است؛ باید شورا تشکیل شود تا جلوی موازی کاری‌ها را بگیرد.

وی با بیان اینکه این عدم تشکیل شورا، سهل انگاری است، تصریح کرد: اگر بحث کنکور بود کار سریع انجام می‌شد اما مهارت، اولویت ندارد؛ ما سه بار مکتوب، پیگیری کردیم و فراکسیون مهارت را تشکیل دادیم و مسؤولین را در مجلس می‌خواهیم و باید پاسخگو باشند. تا وقتی مهارت اولویت نباشد، معضل اشتغال حل نخواهد شد؛ ما در بُعد قانونگذاری مشکل نداریم اما قبول داریم در بُعد نظارت بر اجرای قانون خوب عمل نکردیم.

وی با اشاره به اینکه عدم استفاده بهینه از امکانات موجود مشکلات اصلی ماست، درباره گواهی صلاحیت حرفه‌ای و فنی برای کسب شغل، اظهار کرد: باید شکل مصاحبه برای استخدام و پذیرش که اکثراً تئوریزه هستند را تغییر دهیم؛ ۸۰درصد مشکل به عدم وجود اراده لازم برمی‌گردد نه قانونگذار.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: می‌شود آموزش و پرورش با صراحت آزمون تیزهوشان را حذف و رسانه ملی از بار تبلیغات کنکوری بکاهد؟ باید تغییرات را از همینجاها شروع کرد. بین هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نباید دیوار باشد و دوم اینکه آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی را انجام دهد و رشته‌های هنرستان متناسب با شرایط همان منطقه باشد. (فارس)