به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، سید جواد حسینی در جمع معاونان ادارات کل آموزش و پرورش نهضت سوادآموزی اظهار کرد: امروز عملکرد نهضت سوادآموزی را باهم مرور کنیم که چرا به نهضت پایبندیم و چرا بعضی معتقدند فلسفه وجودی نهضت از بین رفته است.
وی در ادامه افزود: به لحاظ عملکردی استمرار فعالیت نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی (ره) در سال ۵٨ تأسیس شد لذا باید بعد از انجام وظایف سوادآموزی به سمت تغییر رویکرد در آموزشها برود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توسعه مفهومی پربسامد و گسترده در ادبیات نوشتاری و گفتاری است. زمانی میگفتند توسعه منابع محور است، زمانی آن را اقتصادمحور میدانستند و بعد توسعه را تکنولوژی بنیان مطرح کردند اما امروز تجربه جهانی توسعه را انسان محور میداند، زیرا انسان هم عامل توسعه و هم هدف توسعه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: از سال ١٩۵٠ این سؤال مطرح شد که چرا در برخی کشورها توسعه تحقق و در برخی کشورها هنوز توسعه تحقق پیدا نکرده است و برخی در توسعه فزایندگی و برخی کاهندگی دارند.
حسینی در ادامه اضافه کرد: در دهه۵٠ میلادی علت توسعهنیافتگی را کمبود انباشت سرمایه میدانستند و در دهه ۶٠ الگوی توسعه تغییر پیدا کرد و گفته شد که کنترل جمعیت علت توسعه است اما بعد از انقلاب سبز گفته شد در کشاورزی سنتی بهرهوری رخ نمیدهد و باید در این حوزه تغییرات و توسعه بهره ورانه انجام شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه کمتر از یک دهه بعد و در دهه 70 میلادی سرمایهگذاری حداقلی در کالاهای مصرفی مطرح شد، گفت: تا اواخر دهه ٧٠ چهار الگو برای توسعه وجود داشت و در دهه ٨٠ نهضت بازگشت به خویشتن را مطرح کردند که کشورها از ظرفیت بالقوه خود و از توانمندی انسانها استفاده نمیکنند و الگوی توسعه انسانمحور مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز در جوامع، سازمانها و نهادها میگویند؛ اگر سازمانی بهترین تجهیزات و اعتبارات را داشت تا انسان بارور، فکور و خلاق نداشته باشید و منابع به سرمایه تبدیل نشود، توسعه اتفاق نخواهد افتاد.
حسینی با اشاره به نظریه پیچ هرز توسعهنیافتگی، اظهار کرد: برای فرار از این پیچ باید دنده ایجاد کرد تا حرکت صورت گیرد و آن دنده انسان و منابع انسانی است لذا زمانی که انسان به سرمایه انسانی تبدیل شد، توسعه اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه در قرن بیستم و در اوج پیشرفت آمریکا؛ مقالهای مهم با عنوان «ملت درخطر» منتشر شد که میگفت: تعدادی کشور خزنده و آرام بیشترین سرمایهگذاری در آموزش را میکنند اما در آمریکا به دنبال سرمایهگذاری در منابع و جنگ هستیم و اگر غفلت کنیم از آموزش و توسعه دور میشویم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: منابع انسانی فقط آموزشهای رسمی نیست بلکه آموزش مستمر و مادم العمر بزرگسالان است و نهضت سوادآموزی چنین آموزشی را نشانه گرفته است و در هر مقطعی که به دنبال تولید و تبدیل منابع به سرمایه انسانی باشیم، این موضوع تعطیلبردار نیست.(فارس)
نظر شما