کد خبر: محمدرحیم-لیوانی-حوزه-سلامت-یکی-از-اصلی
۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۴
محمدرحیم لیوانی: حوزه سلامت یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های محتوایی در تولید انیمیشن‌ است
به گزارش گروه فرهنگ و هنری خبرگزاری سلامت، در ابتدای جلسه محمدرحیم لیوانی ضمن اشاره به حمایت رسانه‌ها از پویانمایی ایرانی عنوان کرد: در شرایط کرونایی که کسب و کارها دچار اختلال بودند این مرکز یکی از مراکز فعال بود. بسیار مهم است که در راهی که پیش رو داریم حمایت همه جانبه رسانه‌ها را برای تغییر ذائقه مردم از پویانمایی خارجی به تولیدات داخلی داشته باشیم. آخرین بسته از تولیدات این مرکز در نوروز ۹۹ پخش شد و سه هزار و صد دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان مجموعه پویانمایی جدید برای پخش در تابستان آماده شده است. عناوین این مجموعه‌ها شامل 《مهد کودک حیوانات》، 《همه جوره ماجرا خردسالان 》 و《قاصدک‌ها》، 《نقاش کوچولو》، 《مثل نامه》، 《مهارت‌های زندگی》، 《آقا معلم و بچه‌ها 》، 《کلیله و دوستان》،《خروس زیرک و روباه کلک》 که مجموعه‌ای موزیکال است، 《رعنا دختر دهقان》، 《شکرستان 》با محوریت سلامت و کرونا و 《تندر یوز ایرانی》و مجموعه 《فرایند》 که تلفیقی از رئال و انیمیشن است، می‌شود. او همچنین از آغاز پخش اولین مجموعه پویانمایی با کیفیت بالا (4k) از تابستان امسال خبر داد و گفت: مجموعه 《چیا 》 که اولین پویانمایی با کیفیت بالا در کشور است برای خردسالان تولید شده که تابستان امسال پخش می‌شود. همچنین هدف ما عرضه این کار در شبکه‌های بین‌المللی است‌. علاوه برآن تولید دومین مجموعه تلویزیونی با کیفیت (4k) را هم در پاییز سال جاری آغاز می‌کنیم. لیوانی درخصوص کار در شرایط کرونایی افزود: از روزهای اول شیوع ویروس تولیدکنندگان این پویانمایی‌ها به عنوان یکی از فعال‌ترین تولیدکنندگان حوزه سمعی بصری همکاری نزدیکی با سازمان صدا سیما به عنوان بزرگ‌ترین سفارش‌دهدنده تولیدات پویانمایی در کشور را آغاز کردند. با تو جه به نیاز مبرم شبکه‌های سیما به تولیدات جدید تجهیزات لازم به منازل تولیدکنندگان منتقل شد و انیماتورها در خانه به شکل دورکاری تولید را ادامه دادند. با توجه به اینکه تولید پویانمایی تولیدی دانش بنیان و متکی به عرصه‌های یارانه‌ای است تولیدکنندگان ما با استفاده از نیروهای تحصیل کرده‌اند مانع ایجاد اختلال در تولید در شرایط کرونا شدند. می‌توانم ادعا کنم که بهار ۹۹ پرکارترین بهارهای پویانمایی کشور بوده است. در ادامه امیر سحر خیز؛ رئیس صنف تولیدکنندگان پویانمایی و کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه 《چیا》 توضیح داد: از زمانی که بحث قرنطینه آغاز شد تولیدات داستانی که نیاز به تصویربرداری داشت نیمه تمام ماند اما ویژگی پویانمایی این است که علاوه بر مفید بودن در زمینه اطلاع‌رسانی از ویروس کرونا می‌تواند در زمینه تولید بدون اختلال کار کند. به این شکل که نیروها به خانه منتقل شدند به تولید ادامه دادند. البته در این مورد به زیرساخت‌هایی نظیر اینترنت پر سرعت و پهنای باند بالا با هزینه پایین و تجهیزات نیاز است. انیمیشن چاه نفتی که آن طور که باید از آن بهره برداری نشده است و در بحران می‌تواند از عهده وظایف خود برآید. لیوانی ادامه داد: پویانمایی متکی بر فناوری روز است. این فناوری هر دوسال یک بار نو می‌شود. در عرصه تکنولوژی صدا و تصویر اتفاقات جدید می‌افتد. رشد کیفیت عناصر بصری که در تصویر وجود دارد باعث شده تا شاهد تولیدات با کیفیت‌تر باشیم. ما در پویانمایی می‌توانیم خودمان را به فناوری پونمایی تلویزیونی در جهان نزدیک کنیم. در حوزه پویانمایی فریم فریم این تولیدات نیاز به دانش فنی دارد و باید پیش تولیدی بر اساس کیفیت 4k داشته باشیم حجم داده‌‌ها در فاصله تولید sd و 4k تقریبا ۱۶ برابر است که نیاز به دانش بالایی دارد. بدنه تولید پویانمایی تحصیل کرده‌ترین افراد هستند که با اتکا به آن‌ها توانستیم به این فناوری دست پیدا کنیم‌. دست‌یابی به کیفیت بالایی به جهت نیاز حضور در عرصه بین المللی اجبار است و برای حضور در این عرصه‌ها و جشنواره‌های جهانی باید به این کیفیت دست پیدا کنیم. او عنوان کرد: سال گذشته با معاون سیما اولین مجموعه ۴k رونمایی شد. تولیدکنندگان دایم گلایه داشتند که مجموعه‌های باکیفیت تولید می‌کنند اما اینگونه پخش نمی‌شود اما الان این نوید را می‌دهیم که تولیدات به همان شکل که تولید می‌شود روی آنتن می‌رود. امیر سحر خیز درخصوص تحول در دانش فنی ادامه داد: در بحث فروش خارجی عمده نیاز شبکه‌ها خارجی کیفیت 4k است و حجم پردازش در 4k بالاست البته مشخصات فنی ما را از محتوا دور نکرد. ما تلاش کردیم تا یک اثر ایرانی تولید کنیم و سبک زندگی ایرانی اسلامی را در این اثر می‌بینید همچنین سطح کیفیت بین‌المللی را نیز حفظ کرده‌ایم. تلاش کردیم هم در محتوا و هم فرم محصول خوب تولید کنیم که دارای تنوع فضا اجرای، جزئیات و عمق رنگ بیشتر باشد. در ادامه صالحی مشاور معاون مرکز تولید و فنی سیما از پخش آزمایشی شبکه تهران یواچ‌اف با قابلیت پخش تولیدات ۴k خبر داد و توضیح داد: فرکانس شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره بدر پنج قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال ۵۴ سیستم دیجیتال زمینی (DVBT۲) در شهر تهران قابل دریافت است. اولین مجموعه‌ای که پخش می‌شود هم مجموعه 《چیا》 است. در ادامه به سوال خبرنگاران پاسخ داده شد. لیوانی در ادامه درباره طرح‌های جدید و اینکه چرا تولیدات پویانمایی در نظرسنجی‌های صداوسیما سهمی ندارند، گفت: برنامه پنج ساله معاونت سیما از سال ۹۵ آغاز شده است که محور اغلب برنامه‌ها توسعه کیفی است و در صبا هم توسعه کمی و هم کیفی دیده شده است. یک برنامه‌ریزی محتوایی هم ابلاغ شده است که از طریق طرح و برنامه سیما ابلاغ شده است و شبکه‌ها موظف هستند برنامه سازی کنند. این دغدغه خود ما هم هست اما نظرسنجی از خردسالان و کودکان کار مشکلی است و در این حوزه بیشتر باید سراغ پدر و مادر رفت. رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص لزوم توجه به موضوع سلامت و آموزش به کودکان در شرایط کنونی از تولید انیمیشن‌هایی با توجه به مقوله سلامت و بهداشت خبر داد و گفت: حوزه سلامت یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های محتوایی در تولید انیمیشن‌های این مرکز است. شواری سلامت صدا سیما با همکاری شبکه سلامت در دوران اوج کرونا دو مجموعه سلامت محور با موضوع کرونا تولید شد که مورد استقبال قرار گرفت. همچنین مجموعه‌های تولید شده به صورت دورکاری و با هماهنگی وزارت بهداشت و تحت نظر شورای سلامت سازمان صدا و سیما تولید شدند که بلافاصله در سایت وزارت بهداشت قرار می‌گرفتند و تجربه خوبی در زمینه مقابله با ویروس کرونا بودند. او افزود: یکی از محورهای اصلی تولید انیمیشن به توجه به تغذیه مناسب و سلامت عمومی چه در برنامه‌هایی که مستقیم تولید می‌شوند و چه در برنامه‌های جانبی است که هماهنگی خوبی با شورای سلامت صدا و سیما و وزارت بهداشت در این زمینه صورت گرفته است. تولیدات فرهنگساز سابقه خوبی در کشور دارد همچنین گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا مجموعه‌ای تحت عنوان 《باغچه سبزیجات》 با اشاره به تغذیه سالم در ۵۲ قسمت را در زمینه سلامت تولید کرده است. سحر خیز در خصوص هزینه تولید انیمیشن در ایران گفت: هزینه‌های تولید در ایران یک دهم کشورهای دیگر است اما تولیدات ما قابل ارائه در خارج از کشور است. باید صادرات انیمیشن مورد توجه قرار گیرد تا با تجاری سازی، استعداد داخل صرف تولید محصولات خارجی نشود. در ادامه لیوانی عنوان کرد: در تولید آثار کار ضعیف نداریم و کار خنثی هم تولید نکردیم. ما امروز معادله برعکس شده در گذشته پروژه‌ها کم و نیرو زیاد بود اما اکنون با کمبود انیماتور مواجهیم. صدا و سیما همه جانبه از تولید پویانمایی که گران و زمان بر است حمایت می‌کند اما صنف پویانمای نیازمند حمایت دولت و سرمایه در گردش در زمینه تولیدات جانبی نظیر تولید کتاب، پوشاک و غیره است. او تاکید کرد: حوزه پویانمایی می‌تواند اقتصاد خود را خودکفا کند. ما در لبه پویانمایی دنیا قرار و به حمایت مجلس و دولت را نیاز داریم. او در بخشی از گفت‌و گو بیان کرد: کرونا فرصتی ایجاد کرد تا همکاران ما گسترده‌تر شوند و به واسطه دورکاری شرکت ها از انیماتورهایی استفاده می‌کنند که در شهرستان ها هستند. رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به کیفیت آثار گفت: مخاطبان تولیدات ما را با تولیدات با کیفیت خارجی مقایسه می‌کنند ما با تولیدات خارجی رقابت می‌کنیم پس ناچاریم کیفیت آثار را ارتقا بدهیم. البته تولیدات ما در رقابت با تولیدات تلویزیونی خارجی است نه تولیدات هالیوود! به لحاظ کارشناسی از تلویزیون‌های خارجی عقب نیستیم با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در کشور ما در هر دقیقه یک دهم سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر است. او همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی در دوبله مجموعه‌های پویانمایی استفاده کنیم. یک نمونه از این کارها استفاده از صدای شهاب حسینی بود که بعد از مرتضی احمدی به دنبال این بودیم که چه کسی را می‌توانیم جایگزین کنیم. همچنین در برخی کارها از موسیقی سنتی و آواز ایرانی برای اولین‌بار استفاده کرده‌ایم که بسیار هم سخت است. اصرار ما در تولید پویانمایی این است که باید به گونه‌ای باشد که در هر جای دنیا نمایش دادن می‌شود و حتی اگر تیتراژ نداشته باشد شناسنامه ایرانی آن حفظ شود. لیوانی در خصوص معوقه این مرکز و بدهی مال اضافه کرد: در حوزه پویانمایی با تراکم پروژه و کمبود نیرو مواجه هستیم از جوانان علاقه مند دعوت می‌کنیم به این حوزه بپیوندند. معوقه ما صفر است و عملکرد و تولیدات ما لحظه‌ای پایش می‌شوند. در حال حاصر بزرگ ترین حامی و سفارش دهنده صدا و سیماست و لازم است حوزه‌های دیگر و بخش خصوصی هم به این عرصه ورود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha