کد خبر: 219733
۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۱
یک جفت کفش نو؛ گذر از محرومیت به آینده روشن کودکان

نخستین روزی که کفش نو پوشیدید و اولین قدم‌هایتان با کفش‌های براق را فراموش کرده‌اید؟ به نظر شما آن‌چه آینده روشنی برای کودک متولدشده در منطقه یا خانواده‌ای محروم می‌سازد یا دست‌کم پیش‌نیاز این تغییر است، لقمه‌ای نان، لباس‌های دست‌دوم یا کفش نو است؟ اگرچه همچنان بسیاری اهمیت کفش نو برای کودکان را جدی نگرفته یا با میزان اثرگذاری آن آشنا نیستند اما صاحب‌نظران می‌گویند نخستین قدم‌های کودک با کفش‌های براق چنان لذت فراموش‌نشدنی می‌سازد که به عبارتی همان قدم‌هایی که کودک را به مسیر عزت‌نفس و ساخت آینده‌ای روشن می‌کشاند، کفش‌های نویی است که البته باید سال‌به‌سال تامین شوند. شوربختانه اما آمار و ارقام رسمی می‌گوید که همچنان برای بسیاری از کودکان ساکن در مناطق محروم ایران لذت گام برداشتن با کفش‌های نو یک آرزوی محقق‌نشده است. کارزار «کفشدوزک» موسسه خیریه «نیکان ماموت» نه تنها تلاشی برای تحقق این آرزوهای کودکان نیازمند و ساکن در مناطق محروم ایران است که می‌خواهد مسیر تازه‌ای به سوی آینده روشن کودکان ایران بسازد؛ کارزاری که پارسال کفش نو دو هزار کودک نیازمند را تامین کرد و حالا در دومین سال اجرا، نه تنها تلاش می‌کند که دوباره کفش همان کودکان را نو کند بلکه کودکان نیازمند تازه‌ای را به این مسیر بکشاند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا) * مدیرعامل خیریه نیکان ماموت: نیکوکاری باید راه‌حل باشد و نه چسب‌زخم پیگیری و ادامه‌دار شدن این پویش که هم‌زمان با روز جهانی بدون کفش، ۲۱ اردیبهشت، آغاز و تا ۵ خرداد ادامه خواهد داشت، هم هدفی مشخص دارد؛ «نازک فردوس» مدیرعامل موسسه خیریه نیکان ماموت در این باره به شفقنا می‌گوید: «پژوهش‌های معتبر دنیا می‌گوید که یک‌بار نوکردن کفش کودکان، لزوما منجر به تغییر بنیادی زندگی کودک نخواهد شد و این تغییر مسیر نیازمند تداوم و رصد زندگی کودک در سال‌های متمادی است. همین موضوع کمپین کفشدوزک را به سال دوم رسانده و امیدواریم که در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند.»

او در ادامه با اشاره به اهمیت کفش نو برای کودکان متولدشده در خانواده یا مناطق محروم، می‌گوید: «ما در یک خیریه اجتماعی به خوبی می‌دانیم که در برخی مناطق بسیار محروم، غذا، آب آشامیدنی سالم و همچنین لباس تا چه اندازه مهم است اما نگاه پایه‌ای ما توجه به راه‌حل است و نمی‌خواهیم چسب‌زخم باشیم. صاحب‌نظران در کشورهای توسعه با علم به همین موضوع می‌گویند که یک جفت کفش می‌تواند تفاوت بین یک آینده درخشان یا آینده‌ای تیره باشد. می‌دانیم راه رفتن با پای برهنه در شرایط روستایی چه عفونت‌های وحشتناک یا حتی بیماری کزاز می‌سازد و در برخی موارد انگلی از این راه منتقل می‌شود که با رشد سریع درنهایت منجر به قطع پا خواهد شد اما شاید مهتر از این مسائل بهداشتی، بحث آموزش و گام نهادن در مسیر روشن باشد؛ کفش کلید آموزش و آموزش هم عامل کلیدی گذر از فقر و محرومیت است. صاحب‌نظران حوزه توسعه و پژوهش‌های معتبر درباره گذر از فقر می‌گوید تامین نیاز مادی بدون پشتیبانی روانی و توجه به عزت‌نفس افراد نیازمند، شبیه چسب‌زخم است و نه درمان پایه‌ای و راه‌حل.»

خانم فردوس درباره اهداف این کارزار هم می‌گوید: «قرار است با همراهی انسان‌های دغدغه‌مند و حمایت حامیان نیکوکار کودکان نیازمند در سراسر دنیا، بچه‌هایی که یک‌بار لذت و عزت‌نفس کفش نو دل‌خواه خود را چشیده‌اند بار دیگر نونوار شوند و پا به آینده روشن بگذارند. در سال نخست این پویش با شعار «قلب دومم را احیا کن» هدف تامین یک هزار جفت کفش بوده که با استقبال و حمایت انسان‌های نیک‌اندیش و خیرین، این پویش نه تنها به هدف نخست خود رسید که موفقیت دو برابری داشت و کفش نو دو هزار کودک در مناطق محروم ایران تامین شد. امیدواریم که امسال نه تنها کودکان پارسال در همین مسیر روشن به سمت آینده‌ای بهتر باقی بمانند که کودکان دیگر هم پا به این مسیر بگذارند.» شایسته یادآوری است، نیکان و خیرین از سراسر دنیا که قصد و برنامه کمک به نیازمندان دارند و می‌خواهند این کار خیر و کمک به نیازمندان، پایه‌ای و اساسی باشد می‌تواند از این لینک (کمپین کفشدوزک) اطلاعات دقیق‌تری دریافت کنند و با شرکت در این کمپین خیریه هزینه تامین و خرید کفش برای کودکان نیازمند ایران را فراهم کند و با تامین هزینه یک جفت کفش نو یا بخشی از هزینه ۲۵۰ هزارتومانی هر جفت کفش نو، نه تنها برق خوشحالی را به چشمان کودکان نیازمند هدیه کنند که مسیر زندگی این کودکان را تغییر دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha