گرمازدگی و عواقب آن در کودکان و نوزادان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان نسبت به عوارض جدی گرمازدگی در کودکان به ویژه شیرخواران هشدار داد و گفت: گرمازدگی می‌ تواند برای کودک و نوزاد بسیار خطرناک بوده و عوارض خیلی جدی به جای بگذارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر فاطمه سبزواری گفت: متاسفانه در فصل گرم و افزایش دمای بالا شاهد افزایش گرمازدگی در نوزادان هستیم، زیرا آنها مشکلات شان را نمی‌توانند بیان کنند و والدین برای نوع پوشش، لباس و همچنین دمای محیط نوزاد تصمیم می‌ گیرند.

وی افزود: بی‌ قراری و خواب آلودگی از علائم اصلی گرمازدگی در کودکان و نوزادان می باشد؛ همچنین افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، تنفس‌ های سطحی و کم عمق، سرگیجه، تهوع، استفراغ و کاهش سطح هوشیاری از دیگر علائم گرمازدگی در کودکان و نوزادان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اضافه کرد: برای جلوگیری از این مساله توصیه می‌ شود، دمای محیط، بین ۲۵ و یا ۲۶ درجه سانتیگراد باشد و حتما از وسایل سرمایشی استفاده شود.

دکتر سبزواری بیان داشت: بسیاری از والدین می‌ گویند که اتاقی که شیرخوار در آن نگهداری می‌ شود و یا می‌ خوابد، هیچ وسیله سرمایشی وجود ندارد، به این دلیل که او سرما می خورد، اما این اقدام غلطی است و گرما می‌ تواند عارضه‌ های خیلی بیشتری برای کودکان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: زمانی که دمای محیط بیرون بیشتر از ۲۰ درجه است، نیاز است که برای پوشش نوزاد فقط یک لباس آن هم نخی در نظر گرفت و او نیاز به پوشش‌ های اضافه مانند جوراب و یا کلاه ندارد.

این پزشک فوق تخصص نوزادان، با تاکید بر تنظیم دمای محیط، اظهار داشت: والدین در آن دمایی که خودشان زندگی می‌ کنند و استراحت می‌ کنند و در آن دمایی که احساس راحتی دارند باید برای کودکان و نوزادان خود نیز همان دما را در نظر بگیرند و مادر اگر در آن دمایی که استراحت می‌ کند، نیاز به پوشش دارد، برای نوزاد و شیرخوار نیز پوشش استفاده کند.

دکتر سبزواری، توصیه کرد: نیاز است والدین دمای بدن شیرخواران و نوزادان را چک کنند و با لمس بدن نوزاد، متوجه شوند آیا شیرخوار دچار داغی زیاد بدن است، یا خیر.

وی ادامه داد: حتی در نوزادان( که ۲۸ روز اول است) مادر می‌ تواند با تماس روزانه پوست با پوست(کاری بسیار ارزشمند با فواید بسیار زیاد برای سلامتی شیرخواران) متوجه گرمازدگی نوزاد شود، به این صورت که با برهنه کردن نوزاد و قرار دادن او بر روی بدن خود متوجه می‌ شود، دمای بدن شیرخوار دچار مشکل شده است یا نه.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان داشت: از دیگر مشکلات گرمازدگی، کم آبی بدن نوزادان است و کم آبی باعث افزایش نمک خون شیرخواران و همچنین باعث خونریزی‌ های مغزی و عوارض خطرناکی برای آنان می‌ شود.

دکتر سبزواری گفت: اگر با یک شیرخوار و نوزاد گرما زده مواجه شدید، باید خونسردی خود را حفظ کنید، دمای محیط را کاهش دهید، لباس‌ های نوزاد را حداقل کنید و از یک لگن و یا آب ولرم که هم دمای بدن خودمان است استفاده کنیم، تا به تدریج دمای بدن نوزاد را پایین بیاوریم.

وی اضافه کرد: اگر نوزاد خیلی بی قرار است و یا دچار کاهش هوشیاری می‌ شود و یا خواب آلودگی غیر طبیعی دارد، حتما باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و یا اگر دچار کاهش سطح هوشیاری شد با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

این پزشک فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: همانگونه که والدین در برابر محافظت از سرما وسواس به خرج می دهند، بایستی حواس شان به محافظت نوزادان در گرما هم باشد.

دکتر سبزواری در مورد دیگر نکات مهم در مورد نوزادان، ابراز داشت: نکته ای که به ویژه در نوزادان و شیرخواران مهم است، این است که والدین باید به ادرار و دفع ادرار و رنگ ادرار نوزاد را توجه کنند، اگر رنگ ادرار شیرخوار زرد رنگ است و یا لکه‌ های خون در ادرارش دیده می‌ شود و یا لکه های نارنجی و قرمز در پوشک کودک دیده می شود، اینها دفع کریستال های اورات هستند، که باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان ساخت: این کودکان و نوزادان به دلیل کم آبی و یا گرما زدگی دچار این مشکل شده اند و مادر حتما مایعات بیشتری در رژیم غذایی شیرخوار بگذارد و حتی در شیرخوارانی که هنوز غذای کمکی دریافت نمی‌ کنند، مادر در کنار شیر به او چندین نوبت در طول روز آب جوشیده خنک شده بدهد.

دکتر فاطمه سبزواری_ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha