تقویت روابط ایران و کره‌جنوبی

یک رسانه اسرائیلی گزارش کرد که رژیم صهیونیستی در تلاش‌های خود برای متقاعد کردن کره جنوبی برای آن‌که ایران را یک تهدید قلمداد کند با شکست مواجه شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) وبگاه تحلیلی «اسرائیل دیفنس» در گزارشی تحت عنوان شکست رژیم صهیونیستی در متقاعد کردن سئول در خصوص تهدید ایران نوشت که علی‌رغم شوق اسرائیل برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران و علی‌رغم همکاری‌های تل‌آویو و کره جنوبی، سئول همچنان ایران را یک کانال مهم برای نفت و تجارت می‌داند.

«تال انبار» کارشناس موضوعات موشکی از مؤسسه تحقیقاتی MDAA آمریکا که اخیراً‌ به کره جنوبی سفر کرده و با مقام‌های این کشور دیدار کرده در گفت‌وگو با اسرائیل دیفنس در این خصوص گفت: « طبق داده‌های شرکت نفت ملی کره، سئول خواهان حفظ ایران بعنوان منبع آینده برای نفت است. قبل از نظام تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷، کره جنوبی ۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی از ایران وارد کرد و جهوری اسلامی را به سومین تأمین‌کننده بزرگ این فرآورده‌ها برای سئول در آن سال تبدیل کرد».

وی ادامه داد: «واردات از ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به طرز چشمگیری کاهش یافت تا در نهایت در سال ۲۰۲۰ به طور کامل متوقف شد. در حال حاضر فرایند آزادسازی سرمایه‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی تحت نظارت آمریکا در حال اجرا است. علی‌رغم تحریم‌های علی که واردات نفت ایران را ممنوع می‌کند، سئول نمی‌خواهد این کانال برای آینده مسدود بماند».

این تحلیلگر با اشاره به این توضیحات ادامه داد: «بعلاوه، ایران یک شریک تجاری مهم برای سئول در حوزه‌های دیگر نیز محسوب می‌شود».

وی در خصوص سیاستی که رژیم صهیونیستی در روابط با سئول باید در پیش بگیرد، توضیح داد: «می توان سیاستی با دو جنبه اصلی تدوین کرد: حفظ روابط تجاری بین کره جنوبی و ایران و به اشتراک گذاری اطلاعات با سئول».

این گزارش همچنین ادامه داد که کره جنوبی نگران امنیت انرژی خود است که تا حد زیادی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله ایران وابسته است و هر آن‌چه که روابط کره جنوبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس را تهدید کند، سئول از آن دوری می‌کند.

«آلون لفکوویچ» کارشناس امور کره در دانشگاه «بار ایلان» در این خصوص تصریح کرد: «به همین دلیل (نگرانی از خدشه وارد آمدن به امنیت انرژی) است که رئیس‌جمهور کره جنوبی هرگز به اسرائیل سفر نکرده است اما رؤسای جمهور اسرائیل به سئول سفر کرده‌اند. زیرا نگرانی از تحریم اعراب وجود دارد. اسرائیل انتظار داشت که توافقات آبراهام منجر به تغییر شود اما چنین چیزی اتفاق نیافتاد».

وی ادامه داد: «نکته مهم دیگر در ادراک سیاسی کره این است که آن‌ها هر اقدامی را برای تقویت تجارت انجام می‌دهند. آن‌ها مثل چین، آمریکا یا روسیه، هیچ برنامه ژئوپولتیکی-امپریالیستی ندارند...و آن‌ها با چنین طرز تفکری تلاش می‌کنند از ابراز عقاید خود در درگیری‌های بین‌المللی اجتناب کنند».

وی ادامه داد: «حتی در خصوص تحریم‌ها، کره‌ای‌ها همیشه از دید آمریکا به قضیه نگاه نمی کنند. مواردی وجود داشته که سئول از اعمال تحریم علیه کشورهای سرکش خودداری کرده و تنها زمانی این کار را انجام داده که تحت فشار آمریکایی ها بوده است».

این گزارش ادامه می دهد، زمانیکه برجام امضا شد، رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی، اولین نفری بود که با هیأتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تاجر وارد تهران شد تا قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با ایران به امضا درآورد. اگر و هر زمانیکه توافق جدیدی با ایران به امضا درآید، این مکانیسم احتمالاً با دولت فعلی کره جنوبی نیز تکرار شود.

این گزارش سپس ادامه داد در خصوص تجارت بین کشورها باید گفته شود که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲، ۱.۳ میلیارد دلار صادرات به کره جنوبی انجام داد و ۲.۸ میلیارد دلار از کره جنوبی واردات کرد. اما این در حالی است که تجارت بین سئول و عربستان سعودی حدود دهها میلیارد دلار در سال است.

اسرائیل دیفنس با اشاره به این موارد نتیجه‌گیری کرد که با توجه به این شرایط، بعید است که رژیم صهیونیستی اهرم چندان زیادی بر سئول در خصوص موضوع ایران داشته باشد. موضوع فقط بحث نفت و گاز نیست. پروژه‌هایی بین دو کشور ایران و کره جنوبی به ارزش دهها میلیارد دلار وجود دارد.

این گزارش بر اساس مصاحبه با کارشناسان بین‌المللی در بخش پایانی نوشت که کره جنوبی برخلاف رژیم صهیونیستی، ایران را یک تهدید مستقیم در نظر نمی‌گیرد و سئول همچنان به منابع کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا به خصوص جمهوری اسلامی ایران وابسته است و این وابستگی ادامه خواهد داشت.

بامداد روز گذشته (سه‌شنبه)، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است که دولت آمریکا برای آزادی پنج تبعه خود در ایران، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار وجوه مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر و همچنین آزادی پنج شهروند ایرانی از زندان‌های خود را صادر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha