شیوع بیماری های کبدی به دنبال افزایش چاقی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: بیماری‌های کبد بحث بسیار مهمی در دنیا و کشور ما است، به خصوص بیماری‌های کبدی غیرالکلیک و سندرم متابولیک کبدی که بسیار شایع هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) محمد رئیس زاده، در دومین همایش جامع گوارش و کبد، نهمین همایش بین المللی هپاتیت ایران (THC۹) و اولین همایش جامع اندوسکوپی‌های گوارشی ایران که به صورت همزمان در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، افزود: در خصوص بیماری‌های گوارشی باید بگویم این بیماری‌ها در حال حاضر فشار مضاعفی را به اقتصاد سلامت و اقتصاد جوامع وارد می‌کند، به خصوص بیماری‌های کبدی که آمار رو به رشدی دارد که این موضوع به بحث چاقی و اضافه وزن گره خورده و این بیماری‌ها روند رو به رشدی را در دنیا سپری می‌کند.

وی گفت: در بحث هپاتیت از سال‌های قبل به واسطه تلاش و کارهایی که دکتر علویان و شبکه هپاتیت انجام دادند هم در واکسیناسیون از دنیا جلوتر هستیم و هم در نامگذاری روز، سال‌ها از کشورهای دیگر جلوتریم. در بحث ریشه کنی هپاتیت C که تا ۲۰۳۰ هدفگذاری شده باید شبکه منسجمی به راه بیافتد و بیماریابی فعالی داشته باشیم و ارتباط رفتارهای پرخطر با بحث هپاتیت C برجسته‌تر شود، مثل بیماری HIV که ارتباطش را با رفتارهای پرخطر کنترل کردیم. با توجه به اینکه هپاتیت سی درمان پذیر است حتماً توفیقات بزرگی را به دست خواهیم آورد.

سونامی در حال وقوع

رئیس زاده ادامه داد: بیماری‌های کبد بحث بسیار مهمی در دنیا و کشور ما است. به خصوص بیماری‌های کبدی غیرالکلیک و سندرم متابولیک کبدی که بسیار شایع هستند و از آن به عنوان یک سونامی در حال وقوع در دنیا نام برده می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن غیرواگیر است اما غایب بزرگ مجامع بیماری‌های غیرواگیر در بین سیاستگذاران ملی و بین‌المللی هم هست.

وی افزود: دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی سر و صدای زیادی دارند و در سیاست گذاری ها به آنها توجه می‌شود اما بیماری‌های کبدی و متابولیک کبدی جای مشخص و روشنی ندارند و آن طور که باید و شاید سیاستگذاران عرصه سلامت به آنها نپرداخته‌اند.

رئیس زاده گفت: در کشور ما سندروم متابولیک و ارتباط آن با بیماری‌های متابولیک کبدی که دلیل اصلی آن اضافه وزن و چاقی و سبک زندگی است، ارتباط تنگاتنگی دارد و متأسفانه رو به رشد است. در یکی دو دهه اخیر تعداد افراد چاق در کشور ما ۵.۵ برابر شده است. مصرف کالری در چند دهه اخیر از متوسط ۲۰۰۰ کالری در روز به ۳۰۰۰ کالری افزایش پیدا کرده است. این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با بیماری‌های متابولیک کبدی دارد و متأسفانه توجه کافی به این قضیه نشده است.

وی افزود: باید سیاستگذاری درستی برای کنترل این عوامل خطر (بحث چاقی و مشکلات متابولیک کبدی) داشته باشیم که بزرگترین قدم مدیریت سبک زندگی، تحرک و ورزش روزانه و مدیریت چربی و نمک است که در کشور ما هنوز متأسفانه راهبرد مشخصی برای کنترل این موارد وجود ندارد.

رئیس زاده ادامه داد: بحث کبد چرب به خصوص کبد چرب غیر الکلیک موضوع بسیار مهمی است که مغفول واقع شده است. این مشکل اپیدمی ترسناکی است که در حال رخ دادن است و مثل سایر بیماری‌های غیرواگیردار که نشانه‌هایی داریم که در حال کنترل هستند، قابل کنترل نیست و رو به ازدیاد است.

وی افزود: نکته مهم‌تر اینکه جامعه بشری به طور ادواری دچار یکسری اپیدمی‌ها مثل کرونا می‌شود و اگر سندرم متابولیک کبدی کنترل نشود در مواجهه با این اپیدمی‌ها جامعه بسیار آسیب پذیر خواهد بود. یعنی وقتی فرد دچار بیماری متابولیک است در مواجهه با اپیدمی آسیب پذیرتر است و ریسک ابتلای شدید و کشندگی بیماری بالاتر می‌رود. برای مبارزه با اپیدمی‌های پیش رو اهمیت زیادی دارد که این مشکل کنترل شود و این کنگره بتواند موضوع را به خوبی و به زبان علمی روشن ارائه و توجه سیاستگذاران کشور در عرصه کلان را جلب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha