ایران کمترین شیوع هپاتیت را در منطقه دارد

رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران، گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت واکسیناسیون هپاتیت بی قرار گرفته‌اند و کمترین شیوع منطقه را از نظر هپاتیت بی و سی داریم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)سید موید علویان افزود: امروزه در افراد رده سنی تا ۲۶ سال، هپاتیت ب به ندرت مشاهده می شود که حاصل زحمات نظام سلامت، وزارت بهداشت، بهورزان و ماماها است.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۰ برای هپاتیت ب هدف‌گذاری‌هایی انجام داد که در ایران، به این اهداف رسیده ایم و با واکسیناسیون فراگیر و به موقع، بار بیماری هپاتیت ب در کشور کاهش یافته است.

هپاتیت سی در همه استانها ریشه‌کن شد

علویان تاکید کرد: ۳۰ سال قبل میزان هپاتیت ب در استان سیستان و بلوچستان حدود هفت درصد بود که امروز این رقم به زیر سه درصد کاهش یافته است.

دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی هپاتیت ایران تصریح کرد: زمانی ۵۰ درصد بیماران هموفیلی، ۲۰ درصد تالاسمی ها، ۱۸ درصد دیالیزی ها مبتلا به هپاتیت سی بودند و اکنون در بسیاری از استانها این بیماری وجود ندارد و تقریبا در تمام شهرها ریشه کن شده و این وضعیت نشان از مسئولیت پذیری نظام سلامت دارد.

به گفته علویان، البته بار بیماریهای کبدی فقط هپاتیت نیست و کبد چرب و بیماریهای متابولیک و غیرواگیر را نیز شامل می شود و در این راستا، انجمن مطالعات کبدی با هدف سرآمد بودن ایران در مباحث علمی راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، آمار موجود در کشور نشان می دهد که ایران نسبت به کشورهای همسایه و منطقه خود کمترین شیوع هپاتیت سی را دارد به طوری که ایران حدود نیم درصد ریسک ابتلا به هپاتیت را دارد. ویروسی هپاتیت سی تا سال ۱۹۹۰ شناخته نشده بود. این نوع هپاتیت بیماری کبدی است که در اثر عفونت با ویروسی هپاتیت سی رخ می دهد.

هیاتیت ویروسی سی در میان زنان نسبت به مردان کمتر است به طوری که آمار نشان می دهد حدود ۲۰ درصد زنان و ۸۰ درصد مردان این بیماری را تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha