کد خبر: 203132
۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۱۲
احتمال پیوستن ۵ عضو جدید به بانک بریکس

رئیس بانک توسعه جدید گفت، این بانک در حال حاضر در حال بررسی درخواست عضویت نزدیک به ۱۵ کشور است و احتمالا با عضویت ۴ یا ۵ عضو جدید موافقت خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) دیلما روسف، رئیس بانک توسعه جدید در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت، این بانک در حال حاضر در حال بررسی درخواست عضویت نزدیک به ۱۵ کشور است.

روسف، رئیس‌جمهور سابق برزیل که در حال حاضر ریاست این بانک مستقر در شانگهای را بر عهده دارد، توضیح داد، احتمالا با عضویت ۴ یا ۵ کشور از این کشورها موافقت شود اما از اعلام نام آنها خودداری کرد.

به گفته وی، تنوع‌بخشی به نمایندگی جغرافیایی یکی از اولویت‌های اصلی بریکس است.

روسف به این روزنامه انگلیسی گفت، انتظار می‌رود امسال ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار وام بدهیم. هدف ما این است که ۳۰ درصد هر وامی که می‌دهیم به ارز محلی باشد.

وی افزود، بانک توسعه جدید در نظر دارد تا وام‌دهی در آفریقای جنوبی را شروع کند و برزیل تلاش می‌کند تا وابستگی به دلار را کم کند چراکه این بانک فعالانه سیستم مالی بین‌المللی چندگانه را ترویج می‌کند.

از طرفی به گفته این مقام برزیلی، این موسسه بین‌المللی قرار است وام آفریقای جنوبی را به «راند» واحد پول این کشور بدهد و همین کار را برای برزیل با ریال انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این بانک در حال حاضر به «رنمینبی» وام می‌دهد، گفت: «ما تلاش می‌کنیم یا سوآپ ارزی انجام دهیم یا وام بدهیم و همچنین به روپیه هم این کار را انجام دهیم.»

رنمینبی، پول رسمی کشور چین است که پایه اصلی آن یوآن است. این پول از لحاظ قانونی در سرزمین چین رایج است اما در هنگ کنگ و ماکائو رایج نیست. معنای تحت‌اللفظیِ «رنمینبی» پول رایج مردم است.

گروه بریکس از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است، بانک توسعه جدید را در سال ۲۰۱۴ با هدف تامین بودجه برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار راه‌اندازی کرد.

این بانک در سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی افتتاح شد و سپس بنگلادش، امارات، مصر و اروگوئه به آن پیوستند.

این بانک به عنوان جایگزینی برای موسسات مالی تحت تسلط آمریکا مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تأسیس شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha