آموزش و پرورش به ۶۰ هزار نیروی انسانی پرورشی نیازدارد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش نیاز نقطه به نقطه خودش را اعلام کرده است و از بین ۱۱۸ هزار مدرسه ای که داریم ۴۷ هزار مدرسه مربی پرورشی دارند و در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر بازنشست می شود و ما به ۶۰ هزار نیروی انسانی پرورشی نیاز داریم که به معاونت پرورشی اعلام کرده ایم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا) اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تهران بیست با موضوع احیای معاونت پرورشی گفت: یکی از دلایل به حاشیه گشیده شدن معاونت پرورشی این بود که وظایف و انتظارات از معاونت پرورشی کم کم رنگ باخت و به جای اینکه معاونت پرورشی به پرورش فضایل اخلاقی روی بیاورد به وسیله ای برای برگزاری مراسمات و همایش ها تبدیل شد.

وی در ادامه بیان کرد: این معاونت وظیفه اش ارتباط تک به تک و شناخت تمام دانش آموزان و استعدادهای آنها بود ولی این وظیفه به حاشیه رفت و مسائلی مطرح شد که وظیفه تربیت در عهده تمام عوامل حاضر در مدرسه است پس ما نیازی به معاونت پرورشی نداریم.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در مقابل این استدلال کارشناسان این حوزه اعلام کردند که معاونت پرورشی نقش تنظیم گری، مدیریت، هدایت دانش آموزان را بر عهده دارد و نباید این مسئولیت زمین گذاشته شود و با همین استدلال مقرر شد دوباره معاونت پرورشی احیا شود.

باقرزاده ادامه داد: بعد از تصویب قانون احیا در سال ۸۶ اهتمامی بر جذب نیروی انسانی متخصص پرورشی وجود نداشته است و استدلال این بوده که کمبود نیروی انسانی باعث شده تمام ظرفیت ها به حوزه آموزش داده شود. در ۱۰ سال گذشته در بین ۲۰ هزار دانشجو معلمی که جذب شده کمتر از ۵ درصد آنها برای معاونت پرورشی بوده است.

وی ادامه داد: آموزش و پروش نیاز را اعلام می کند و سازمان اداری و استخدامی با توجه به ظرفیتش ظرفیت جذب را اعلام می کند و در حال حاضر مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی در حال صادر شدن است ولی این موضوع به این زودی ها عملیاتی نمی شود.

وی در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز نقطه به نقطه خودش را اعلام کرده است و از بین ۱۱۸ هزار مدرسه ای که داریم ۴۷ هزار مدرسه مربی پرورشی دارند و در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر بازنشست می شود و ما به ۶۰ هزار نیروی انسانی پرورشی نیاز داریم که به معاونت پرورشی اعلام کرده ایم.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اما اینکه این نیاز چطور برطرف شود مشخص نیست و هنوز سازمان اداری و استخدامی در حال فراهم کردم مقدمات آن است. اگر همین امروز استخدام ۵ هزار نفری که سازمان امور اداری و استخدامی با آن موافقت کرده انجام شود ۵ سال بعد این نیرو به بدنه ما تزریق می شود.

وی در ادامه بیان کرد: هنوز هیچ چشم اندازی برای برگزاری آزمون استخدامی وجود ندارد. برنامه فراگیر پرورشی مدارس را تدوین کرده ایم و در این برنامه وظایف مربیان پرورشی و اولیایی که می خواهند به ما کمک کنند که امسال به مدارس ابلاغ می شود و ۵ هدف ایمان، امید، هویت، نشاط و خرد ورزی را دنبال می کند.

وی ادامه داد: این ۵ هدف ۵ فعالیت پایه اعم از اقامه نماز، اجرای اردوهای آموزشی، جشنواره ها سرودها و فعالیت های ورزشی، پرسش و پاسخ و تشکیل های دانش آموزی دارد. کل بودجه پرورشی برای ۱۶ میلیون دانش آموز زیر ۹۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا بودجه ما روزی ۱۶۵ هزار تومان می شود که خیلی کم است.

باقرزاده ادامه داد: وقتی سالانه به آموزش و پرورش اعلام می شود که سقف افزایش بودجه این وزارت خانه ۲۰ درصد است قطعا افزایش بودجه حوزه پژوهشی هم به همین نسبت بالا می رود. درخواست ۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه امور پرورشی کردیم که با آن موافقت نشد و اعلام شد که سقف بودجه هر نهادی میزان مشخصی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha