کد خبر: 200271
۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
 ثبت دومین ژئوپارک ایران در یونسکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران بعد از قشم در یونسکو خبر داد و گفت: معرفی ژئوپارک، شروعی برای فعالیت‌های گردشگری منطقه آزاد ارس است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)مجید کیانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد، در جشن بین المللی ثبت ژئوپارک ارس، اظهار کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و رینگ گردشگری استان نیز در منطقه ارس قرار گرفته و در این راستا تعاملات خوبی با مسئولان‌ استانی انجام شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق، شروع ماجرا بوده و مهم این است که مردمِ محلی در تعامل با ژئوسایت‌های طراحی شده، برای اقتصاد محلی و بین المللی کمک کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: ارس تفاوت مهمی با سایر مناطق آزاد کشور دارد و آن این است که سیر توسعه اقتصادی در آن، متنوع بوده و طی ۱۸ سال توانسته تولیدات و صادرات خوبی در حوزه صنعت داشته است.

کیانی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و گلخانه‌های هیدروپونیک، تجارت، ترانزیت و قرارگیری در جاده ابریشم، افزود: ارس در حوزه گردشگری نیز طی سال‌های گذشته با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مهمترین مقصد گردشگری شمالغرب ایران شده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های این منطقه با معرفی بهتر و بیشتر، منجر به جذب گردشگران بیشتری از کشور و خارج از کشور خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس تکمیل زیرساخت‌ها، تکمیل زنجیره خدمات و برندینگ ارس را از جمله برنامه‌های منطقه آزاد ارس عنوان کرد و افزود: پروژه ژئوپارک ارس نیز در راستای برندینگ این منطقه بوده است.

بر اساس این گزارش، ژئوپارک‌ها منطقه‌ای را شامل می‌شوند که چندین پدیده بارز زمین‌شناختی در آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و مستمر، حفظ و نگهداری می‌شود. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع محلی خود نقش مؤثری ایفا نماید.

ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.

پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.

ثبت و حفظ ژئوپارک‌ها در فهرست یونسکو کاری دشوار و طولانی بوده و یک ژئوپارک در صورت موفقیت، می‌تواند باعث فقرزدایی منطقه‌ای با رونق مشاغل مرتبط با گردشگری، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و گردشگران شود.

منبع:برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha