استان سمنان؛ در رتبه نخست اهداکنندگان مستمر خون

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اعلام اینکه استان سمنان با ۶۸ درصد رتبه اول اهداکنندگان مستمر را دارد گفت: استان قم و یزد هم به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند گفت: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه استان تهران ۱۷ درصد خون کشور را تأمین کرده افزود: استان فارس و خراسان رضوی و اصفهان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور از رشد ۹,۳ دهم درصدی اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبرداد و اظهار کرد: شاخص اهدای مستمر خون در کشور ۵۴ درصد است و اهداکننده مستمر هم کسی است که سالانه دو بار موفق به اهدای خون می‌شود.

حاجی بیگی با اعلام اینکه استان سمنان با ۶۸ درصد رتبه اول اهداکنندگان مستمر را دارد گفت: استان قم و یزد هم به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

وی یادآور شد: اگرچه وضعیت شاخص اهدای خون بانوان در سال ۱۴۰۱ بهتر بود اما معمولاً میزان اهدای خون بانوان نزدیک به پنج درصد و خیلی پایین است درحالیکه میزان اهدای خون بانوان در اتحادیه اروپا با اهدای خون آقایان برابری می‌کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه بانوان استان لرستان، کردستان و خراسان شمالی رتبه‌های اول تا سوم اهدای خون کشور را دارند گفت: بانوان این مناطق، اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

حاجی بیگی اهمیت اجازه همسر و ترس از کم خونی و ضعف قوای جسمانی را به عنوان دو دلیل عمده پایین بودن میزان مراجعه بانوان به مراکز انتقال خون برشمرد و افزود: عده‌ای بر این باورند که با اهدای خون کم خون می‌شوند درصورتیکه اینطور نیست و افراد قبل از اهدای خون، معاینه و مشاوره می‌شوند و سسپ اجازه اهدای خون به آنها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سالم ترین افراد جامعه اهداکنندگان خون هستند گفت: این افراد به اصول خود مراقبتی پایبند هستند و ضریب امنیت و سلامت خون در بین اهداکنندگان مستمر بسیار بالاست.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اظهار کرد: ایران، پایین ترین نرخ شیوع بیماری‌های عفونی منتقله از راه خون را در منطقه خاورمیانه دارد.

حاجی بیگی نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را یک نیاز همیشگی و روزانه خواند و گفت: آقایان در کشور ما سالانه ۴ بار و خانم‌ها به خاطر مسائل فیزیولوژی سالانه ۳ بار می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی همچنین سن اهدای خون در ایران را ۱۸ تا ۶۰ سال اعلام کرد و افزود: تا سن ۶۵ سالگی هیچ منعی برای اهدای مستمر خون وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha