کاشت حلزون راهکار درمانی کم شنوایی / بهترین دوره کاشت حلزون در نوزادی و شیرخوارگی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کاشت حلزون یکی از درمان های نوین در چند دهه اخیر برای رفع مشکل کم شنوایی کودکان است .

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محسن رجعتی حقی با اشاره به اینکه دوران نوزادی و شیرخوارگی بهترین زمان برای کاشت حلزون است، خاطر نشان کرد: چشم انداز ایده آل در شناسایی بیماران نیازمند به کاشت حلزون ،کودکانی است که دچار کم شنوایی بدو تولد هستند تا در سن یک یا دو سالگی شناسایی شوند و بررسی های لازم برای آنها انجام شود و عمل جراحی برای این کودکان صورت پذیرد.

وی افزود: رفع مشکل شنوایی کودکان مسیر را برای تکامل علمی و آموزشی مناسب فراهم می کند اما به همان میزان که سن تشخیص و کاشت حلزون بالاتر برود، نزدیک شدن کودک به سطح طبیعی از تکامل ارتباطی نیز میسر می شود.

دکتر رجعتی حقی تصریح کرد: در سنین بالا کاشت حلزون برای بیماران کم شنوا و یا نا شنوا بدو تولد بی تاثیر است اما در بالغین کاشت حلزون در مواردی که فرد دچار کم شنوایی اکتسابی( عفونت و تصادف) شده ، کمک کننده است.

دکتر رجعتی حقی با اشاره به اینکه رسالت مرکز کاشت حلزون در مرحله اول بیمار یابی در زمان مناسب است ، اظهار کرد: ایران جزو کشورهای پیشرو در امر کاشت حلزون است و حدود 30 سال است که این اقدام درمانی در کشور ما در حال انجام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کودکانی که کاشت حلزون دریافت کرده اند ،کسانی بودند که می توانستند ناشنوا باشند؛ اما در حال حاضر با صحبت کردن و شنیدن ارتباط می گیرند و بسیاری از آنها شاغل و صاحب زندگی هستند، بنابراین هدف نهایی کاشت حلزون این است که این افراد درجامعه فرد مولدی باشد.

وی گفت: روش های مختلفی برای درمان کم شنوایی گوش وجود دارد؛ برخی از این بیماریها مرتبط با عفونت های گوش هستند که به شکل دارویی یا جراحی درمان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکسری بیماریهای مادرزادی کم شنوایی هستند که با روش های جراحی قابل اصلاح هستند و برخی از این مشکلات کم شنوایی نیز با روش های دارویی و جراحی قابل بهبود نیستند و نیاز به سمعک دارند، گفت: افرادی که نیاز به سمعک دارند بطور معمول از سمعک های پشت گوش ، داخل گوش استفاده می کنند و برخی از سمعک ها نیز قابل جراحی هستند و در گوش کاشته می شوند؛ که قسمت های بیرونی کوچک دارند .

دکتر رجعتی حقی افزود: علاوه بر بحث کاشت حلزون جراحی های مرتبط با شنوایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود که از آن جمله می توان به عمل جراحی پروتز داخل گوش، جراحی عفونتها، سمعک های کاشتنی و سمعک گوش میانی اشاره کرد ؛ تمام این اعمال جراحی به لحاظ تکنیکال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قابل انجام است و برخی از این نمونه ها برای اولین در کشور داشتیم که برای بیماران انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha