توصیه های طب ایرانی در رابطه با خوراکی های شب یلدا

متخصص داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: مصرف هنداونه بعد از غذا و یا با معده خالی مضر می باشد و مصلح هندوانه عسل است و بهتر است با مصرف کمی عسل از ضررهای آن جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محبوبه رئیس زاده در این خصوص گفت: یکی از مهم ترین شب های ایران باستان شب یلدا می باشد، که از دیرباز تا به امروز مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده است.

وی ادامه داد: جشن ها و شب نشینی هایی که در این شب توسط مردم در اقصی نقاط کشور برگزار می شود، یک سنت دیرینه محسوب می شود که تا به امروز نیز نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده است، بلکه جایگاه بسیار ویژه ای در نزد ایرانیان پیدا کرده است و اعضای خانواده ها در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کنند و از میوه ها، آجیل و شیرینی های مختلفی جهت پذیرایی استفاده می کنند.

متخصص داروسازی سنتی در خصوص اصلی ترین میوه شب یلدا هم گفت: انار اصلی ترین میوه شب یلدا می باشد، چرا که گذشتگان آن را مایه برکت و باروری می دانستند و این تفسیر را بخاطر دانه های زیاد آن مطرح کردند و همچنین رنگ قرمزی که دارد نماد خورشید و شادی است.

دکتر رئیس زاده ادامه داد: در منابع طب سنتی ایران از میوه انار به نام رمّان یاد شده است و در قرآن کریم نیز از آن به عنوان یکی از میوه های بهشتی در کنار انگور، زیتون و خرما یاد شده است و بهترین نوع آن بستانی(نوع کشت شده) شیرین رسیده دارای دانه های بزرگ و شاداب است.

وی افزود: انار شیرین دارای طبیعت سرد و تر است. با آن که دارای غذائیت اندکی است اما تولید کننده خون صالح در بدن می باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، خواص این میوه بهشتی را هم اینگونه بیان و اشاره کرد: انار باعث باز شدن گرفتگی های بدن و ادرارآور است و جهت پاکسازی خون، تقویت کبد، رفع سرفه های گرم، رفع خارش بدن موجب تقویت دستگاه تنفس است و برای نیکویی رنگ رخسار نیز مفید است.

دکتر رئیس زاده در خصوص مصرف آن هم اظهار داشت: مصرف به اعتدال آن، برای معده مفید است و زیاده روی در مصرف آن موجب اختلال در هضم غذا در معده می شود.

وی در خصوص انار میخوش هم گفت: انار میخوش طبیعت آن در سردی و تری نزدیک به اعتدال است و در کتب، از آن با نام «رمان مز» نیز یاد شده است و در کاهش حرارت و هیجان های درونی بدن قوی تر از انار شیرین عمل می کند.

این متخصص داروسازی سنتی همچنین عنوان کرد: امروزه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی انار، از آن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

دکتر محبوبه رئیس زاده در خصوص یکی دیگر از میوهای شب یلدا هم گفت: یکی دیگر از میوه های شب یلدا هندوانه است، که هندوانه هم همانند انار یکی از خاص ترین میوه های شب یلدا است و رنگ سرخش یادآور حرارت و گرمای تابستان و همچنین نماد خورشید می باشد

وی اضافه کرد: باید دانست که هندوانه دارای طبیعت سرد و تر است، بنابراین برای سرد مزاجان مضر است و موجب بروز مشکلاتی می‌ شود.

این متخصص داروسازی سنتی در خصوص خواص هندوانه هم ابراز داشت: هندوانه موجب تسکین گرمی در بدن و تشنگی می‌ شود و مصرف هندوانه موجب تولید خون رقیق و بلغم شیرین می‌ شود و بسیار رطوبت بخش و ادرار آور است.

دکتر رئیس زاده اضافه کرد: استفاده از هندوانه برای اصلاح مزاج افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و مزاجی گرم اند بسیار مناسب است.

وی در خصوص یکی دیگر از میوه های بهشتی هم بیان کرد: در روایات صادره از ائمه معصومین علیهم السلام به شکل وسیعی به خوردن سیب تأکید شده است و فوائد فراوان و متعددی برای آن ذکر شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: سیب رسیده و شیرین مزاج معتدلی دارد و پاک کننده و خوشبو کننده معده است، سودمند برای قلب است، سموم بدن را خارج می کند و حرارت زیادی بدن را فرو می نشاند.

دکتر رئیس زاده در خصوص بهترین زمان برای مصرف سیب هم گفت: خوردن سیب در سحرگاه بهتر از اوقات دیگر است و اثرات آن در معده بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: بوییدن سیب در منابع طب سنتی به جهت درمان بیماری های مربوط به روح و روان اشاره شده است.

این متخصص طب سنتی همچنین در خصوص سیب نارس و ترش هم گفت: باید توجه داشت که مصرف سیب نرسیده و ترش مضر بوده و موجب کم شدن حافظه می گردد.

دکتر رئیس زاده در خصوص استفاده از آجیل در شب یلدا هم گفت: از دیدگاه طب سنتی، بادام درختی از بهترین آجیل‌ ها است.

دکتر رئیس زاده اظهار کرد: بادام دستگاه دفاعی بدن را تقویت می‌ کند و علاوه بر آن، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش می‌ دهد و از پوکی استخوان و بیماری‌ های دوران پیری پیشگیری می‌ کند.

وی ادامه داد: بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است. مغز بادام ملین بوده و در رفع سرفه، گرفتگی صدا و تنگی نفس مفید است و همچنین مصرف بادام در التیام زخم های گوارشی می تواند موثر باشد، بادام بو داده مقوی معده و قابض است. مصرف خوراکی روغن بادام هم می تواند به درمان بی خوابی کمک کند.

دکتر محبوبه رئیس زاده در خصوص دیگر آجیل های مورد استفاده در این شب هم گفت:

پسته: متون طب سنتی ایرانی مزاج مغز پسته را گرم و خشک بیان می کند، پسته می تواند باعث ایجاد سردرد در افراد گرم مزاج و خارش ها و بثورات پوستی شود و برای کاهش عوارض آن آشامیدن سرکه و خوردن انار ترش و زردآلوی ترش و میوه های با طبع سرد مانند هندوانه می تواند مفید باشد.

پسته در درمان سردی کبد ، معده و کیسه صفرا مفید است و می تواند گرفتگی های موجود در کبد را برطرف کند.

گردو: از دیدگاه طب سنتی ایرانی گردو گرم و خشک است و گردو را به نام غذای مغز نیز می‌ شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن است.

مغز گردو به هضم غذا کمک کرده و معده را تقویت می کند. همچنین تقویت کننده مغز، قلب و کبد است.

مصرف گردوی کوبیده با انجیر در رفع یبوست و بهبود آلزایمر در سالمندان موثر است. محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز در بدن، تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون از دیگر خواص مورد توجه گردو می باشد.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha