کد خبر: 204581
۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
ناخنک موثر در بهبود رگ‌های واریسی

متخصص طب سنتی گفت: از دم کرده اکلیل الملک یا ناخنک یک قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده در نیم لیتر آب برای جلوگیری از تشکیل لخته در رگ‌ها، کمک به بهبود رگ‌های واریسی و هموروئید و ضد بی‌خوابی (به ویژه در کودکان) استفاده می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)بهنام یوسفیان درباره گیاه اکلیل الملک از خانواده بقولات اظهار کرد: ناخنک، شبدر زرد، یونجه زرد و یونجه باغی نام‌های دیگر گیاه اکلیل الملک است، همچنین زمان گلدهی این گیاه اردیبهشت تا مهرماه و زمان برداشت سرشاخه‌ها و گل‌ها از اردیبهشت تا مردادماه است.

وی افزود: اکلیل الملک گیاهی علفی، دو ساله با ساقه‌ای بلند و برجسته است، برگ‌های آن سه‌تایی و متناوب هستند، از بغل برگ‌ها در قسمت فوقانی ساقه گل‌های زردی به صورت خوشه‌های مرکب می‌رویند و میوه آن غلاف‌دار است، این گیاه در زمین‌های بکر، در کنار مزارع و روی تپه‌های خشک می‌روید؛ گاهی اوقات آن را به عنوان علوفه برای اسب می‌کارند و از آن برای استحکام خاک اطراف ریل‌های قطار استفاده می‌کنند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه برای مصارف دارویی سرشاخه‌های این گیاه را از قسمت‌های فوقانی شاخه با دست می‌چینند و برای خشک کردن در سایه روی سبد پهن می‌کنند، تصریح کرد: گاهی اوقات تنها از گل‌های آنکه از روی شاخه‌های خشک شده جمع‌آوری می‌شود، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: قسمت‌های خشک شده طعم تلخی دارند که محتوی کومارین، ملیلوتین، تانن و فلاون‌ها (مواد رنگی) هستند، این مواد قابلیت نفوذپذیری مویرگ‌ها را کاهش داده و خون را رقیق می‌کنند که از این خواص در درمان واریس‌ها استفاده می‌شود، همچنین مصرف بیش از حد آن خطر ایجاد خونریزی را دارد.

یوسفیان گفت: از دم کرده اکلیل الملک یک قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده در نیم لیتر آب برای جلوگیری از تشکیل لخته در رگ‌ها، کمک به بهبود رگ‌های واریسی و هموروئید و ضد بی‌خوابی (به ویژه در کودکان) استفاده می‌شود، کومارین موجود در آن از گروه اورون‌ها بوده که اثرات خلط‌آوری دارد.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه اکلیل الملک اضافه کرد: مصرف بیش از حد این گیاه خطر ایجاد خونریزی، سردرد، سرگیجه و تهوع را به همراه دارد؛ همچنین در دوران بارداری و شیردهی به دلیل نبود مستندات علمی با نظر پزشک و با احتیاط باید مصرف شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: گیاه اکلیل الملک نباید همراه با سالیسیلات‌ها، استامینوفن، آناناس و فرآورده‌های آن مصرف شود، زیرا ترکیبات کومارینی آن آمادگی خونریزی در فرد را تشدید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha