کد خبر: علت-کاهش-کیفیت-خدمات-اتوبوسرانی،فرسو
۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
علت کاهش کیفیت خدمات اتوبوسرانی،فرسودگی ناوگان است
 

شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به بهبود وضعیت دسترسی پایانه‌های مترو و ایستگاه‌های مهم مترو به خطوط مختلف تاکسیرانی و اتوبوسرانی، اظهار داشت: در این مورد اساسا ما نیازمند بازنگری در نظام شهرسازی تهران هستیم.

سیستم حمل و نقل عمومی ناکارآمد است

وی افزود: اینکه خط مترو و ایستگاه‌های آن را بسازیم و سپس با استفاده از اتوبوس و تاکسی مردم را بین ایستگاه مترو و محل کار یا خانه‌شان جابجا کنیم، یعنی سیستم حمل و نقل عمومی ما ناکارآمد است.

رییس کمیته تی او دی شورای شهر تهران ادامه داد: در شرایط فعلی سیستم حمل و نقل عمومی ما ایستگاه تا ایستگاه است، در حالی که باید درب تا درب باشد تا مقبولیت عمومی داشته باشد.

امانی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر افراد دارای خودرو و موتورسیکلت تمایلی به استفاده از مترو یا اتوبوس ندارند، مگر اینکه محدودیت‌های ترافیکی یا وضع جرایم سنگین آنها‌ را از اینکار باز دارد، گفت: علت این موضوع هم همان مسئله ایستگاه تا ایستگاه بودن حمل و نقل عمومی است، در حالی که با خودروی شخصی فرد می تواند از درب منزل به درب محل کارش برسد.

تغییر نظام شهرسازی

وی یادآور شد: ما باید به رفع این نقص فکر کنیم و نظام شهرسازی خود را تغییر دهیم؛ عمچنین باید به سمتی حرکت کنیم که با چند دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بتوان به ایستگاه مترو یا BRT رسید و این کار شدنی است اما نیاز به ‌همت و همکاری و تلاش دارد.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تدبیر شورای شهر تهران برای تطبیق نرخ خدمات، تصریح کرد:BRT در اغلب خطوط با کیفیت بالایی خدمات رسانی می‌کند. البته در ساعات اوج سفر تراکم مسافر در مترو و BRT زیاد است اما این به معنای کیفیت پایین خدمات نیست.

سرفاصله اتوبوس‌ها متناسب نیست

امانی اضافه کرد: قبول دارم که در سایر مدها ‌نظیر برخی خطوط تاکسی و اتوبوس کاستی‌هایی وجود دارد و بخشی از این کاستی‌ها ‌ناشی از عدم صرفه اقتصادی خدمات رسانی در آن خطوط است؛ به طور مثال در مناطق ۲۱ و ۲۲ بدلیل پراکندگی بالای شهرک‌های مسکونی، سرفاصله اتوبوس‌ها ‌و تاکسی ها‌ زیاد و متناسب با کرایه نیست.

تورم سالیانه

وی ادامه داد: فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش کیفیت خدمات است اما به طور کلی باید بگویم قیمت کرایه‌ها‌ در سالهای اخیر همواره کمتر از میزان تورم سالیانه افزایش یافته است.

رییس کمیته تی او دی شورای شهر تهران گفت: این موضوع باعث شد هر ساله شکاف میان قیمت واقعی بلیت و هزینه تمام شده خدمات افزایش یابد؛ این بدان معناست که در اغلب خطوط حمل و نقل عمومی نه تنها‌ قیمت بلیت بالا نیست بلکه فاصله قابل توجهی با هزینه تمام شده دارد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha