کد خبر: سایت-اصلی-هسته‌ای-ایران-مورد-هدف-ترام
۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
سایت هسته‌ای ایران مورد حمله ترامپ قرار گرفت!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Insider، ترامپ تنها چند روز پس از برکناری وزیر دفاع خود، از مشاوران گزینه‌هایی برای حمله به سایت اصلی هسته‌ای ایران را خواست.

به گزارش نیویورک تایمز، رئیس جمهور دونالد ترامپ از مشاوران ارشد خواست پنجشنبه گذشته گزینه‌های حمله نظامی به ایران را برای وی فراهم کنند. مجموعه‌ای از مشاوران ارشد ترامپ را متقاعد کردند که با چنین مدت کوتاهی از ریاست جمهوری خود چنین حمله‌ای را دنبال نکند و هشدار دادند که این اقدام می‌تواند درگیری گسترده‌تری ایجاد کند. ترامپ در آغاز سال 2020 ایالات متحده و ایران را به آستانه جنگ سوق داد. نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد، رئیس جمهور دونالد ترامپ هفته گذشته با مشاوران عالی در مورد گزینه‌های بالقوه حمله نظامی به سایت اصلی هسته‌ای ایران مشورت کرد. چهار مقام فعلی و پیشین به تایمز گفتند که مشاوران ارشد در نهایت ترامپ را از پیگیری حمله منصرف کردند و معتقدند که چنین اقدامی می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر منجر شود و مدت کوتاهی از تصدی رئیس جمهور باقی بماند. اگرچه ترامپ از پذیرفتن نتایج انتخابات امتناع ورزیده است، اما جو بایدن رئیس جمهور منتخب وی را در انتخابات سال 2020 شکست داد. از جمله کسانی که ترامپ را برای ادامه حمله منصرف کردند، مایک پنس معاون رئیس جمهور، مایک پمپئو وزیر امور خارجه، کریستوفر میلر وزیر دفاع و ژنرال مارک آ بودند.

حمله به سایت اصلی هسته‌ای ایران خاورمیانه را بسیار ناپایدار خواهد کرد...

نادر هاشمی، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه دنور، به اینسایدر گفت: خوشبختانه افراد موفق به منصرف کردن ترامپ شدند. وی افزود: یک حمله نظامی به ایران باعث ایجاد بی‌ثباتی عمیق در خاورمیانه‌ی از قبل ناپایدار خواهد شد و اثرات آن در منطقه، به ویژه در عراق و لبنان بسیار زیاد خواهد بود. ترامپ و حسن روحانی علاوه بر این، هاشمی گفت: ایران از داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت بمب بسیار دور است. هیچ تهدید قریب الوقعی وجود ندارد که بتواند حمله نظامی را توجیه کند. کاخ سفید بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ نداد. جلسه گزارش شده دفتر بیضی شکل تنها چند روز پس از اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع ترامپ و یک روز پس از گزارش بازرسان بین المللی مبنی بر افزایش عمده ذخایر اورانیوم ایران انجام شد. ذخایر اورانیوم درجه پایین ایران اکنون بیش از 12 برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای 2015 است که ترامپ از آن با جنجال در ماه مه 2018 خارج شد.

ترامپ و ایجاد تنش بی‌مورد میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی!

تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دوران اوباما به سرعت باعث ایجاد تنش بین واشنگتن و تهران شد و مجموعه‌ای از درگیری‌ها را در خلیج فارس ایجاد کرد. پویایی بحث برانگیز در اوایل سال 2020 پس از دستور ترامپ برای حمله با هواپیمای بدون سرنشین که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در حالی که در عراق بود به شهادت رساند، بیشتر شد. حمله به سایت اصلی هسته‌ای ایران حمله به سردار شهید سلیمانی ایالات متحده و ایران را به آستانه جنگ سوق داد. ایران با حمله موشکی به نیروهای آمریکایی در عراق مقابله به مثل کرد که منجر به زخمی شدن ده‌ها نفر شد. ایالات متحده و ایران پس از این فاجعه از درگیری گسترده‌تر جلوگیری کردند، اما تنش‌ها همچنان بالا بود. این حمله همچنین باعث شد تا ایران در واقع توافق هسته‌ای سال 2015 را کنار بگذارد. حسن حسن، مدیر برنامه‌های بازیگران غیر دولتی و ژئوپلیتیک در مرکز برای Global Policy، به اینسایدر گفت: اگر ایالات متحده به داخل ایران و به تأسیسات هسته‌ای حمله کند، مشکلات بسیار بزرگ‌تری رخ خواهند داد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha