کد خبر: زمان-مهار-کرونا-به-رفتار-اجتماعی-بستگی
۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۵۵
زمان مهار کرونا به رفتار اجتماعی بستگی دارد
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر قاسم جان بابایی به همراه دکتر گل پیرا رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به بررسی امکانات درمانی و نحوه خدمات رسانی به بیماران کرونایی دو بیمارستان توحید و بعثت سنندج پرداخت و آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در این استان را مورد ارزیابی قرار داد.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روند بازدید از این دو مرکز، با بیان اینکه در استان کردستان احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا پیش‌بینی می‌شد، اظهار کرد: عدم توجه مردم به قرنطینگی و ماندن در خانه، مهمترین دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا است.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی افزود: کسب و کار و زندگی اجتماعی را نمی‌توان برای همیشه تعطیل کرد ولی می‌توان با رعایت موازین بهداشتی و کاهش تردد در اماکن عمومی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.
معاون درمان وزارت بهداشت اقزود: تجمعات، احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد و انتقال ویروس به راحتی امکانپذیر خواهد شد. کاهش این بیماری بستگی به عدم حضور مردم در اماکن عمومی و رعایت اصول بهداشتی دارد.
دکتر جان بابایی با بیان اینکه یکی از بزرگترین بیمارستان‌های استان کردستان به بیماران کرونا اختصاص یافته است، تصریح کرد: با مدیریت صحیح زیرساخت‌های دانشگاه، در حال حاضر در بیمارستان توحید سنندج مشکلی از لحاظ بستری بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد و همه امکانات درمانی و  تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است و تیم درمانی با تلاش زیاد به مردم خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
معاون درمان وزارت بهداشت، خدمات درمانی و تشخیصی ارانه شده توسط پرسنل این دانشگاه را مطلوب و قابل قبول اعلام و ضمن تقدیر از عملکرد پرسنل این دانشگاه بیان کرد: کار و تلاش نیروهای بهداشت و درمان ظرفیتی دارد که اگر مازاد بر این ظرفیت تحمیل شود ممکن است از توان دانشگاه خارج و اگر تعداد بیماران افزایش یابد مشکلات جدی‌تری ایجاد شود.
دکتر جان بابایی ادامه داد: مردم ضمن رعایت اصول بهداشتی و حفظ قرنطینگی، باید در صورت مشاهده علایم بیماری جهت غربالگری، با حوزه بهداشت و درمان همکاری داشته باشند چون مهمترین مسئله در مورد این بیماری تشخیص زودهنگام است.
دکتر جان بابایی تصریح کرد: در بحث امکانات تنفسی در کشور به اندازه کافی تولید تجهیزات مورد نیاز را داریم و جای نگرانی نیست اما می‌ طلبد تعداد بیماران کنترل و کاهش یابد.
دکتر جان بابایی با اشاره به لزوم مراقبت از کودکان و سالمندان در برابر این بیماری گفت: سالمندان  از لحاظ شکنندگی و آسیب پذیری و کودکان را از نظر چرخه انتقال کرونا، باید در خانه نگه داشت و مانع از ترددهای غیر ضروری آنها شد.
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که سنندج تا چه هنگام در وضعیت قرمز کرونا می‌ماند، اظهار کرد: زمان مهار کرونا بستگی به رفتار اجتماعی عموم مردم دارد. اگر مراسم جشن و سرور و دورهمی برقرار باشد سیر صعودی بیماری بیشتر ولی اگر شرایط قرنطینگی رعایت شود احتمال کاهش تعداد مبتلایان وجود دارد.
وی به وضعیت امکانات بیمارستانی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گریزی زد و گفت: خوشبختانه مدیریت نیروی انسانی در دانشگاه خوب عمل کرده و در خط مقدم ارائه خدمت، نیروهای با تجربه در بخش‌های کرونا و آی سی یو فعالیت می‌کنند.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن قدردانی از رییس و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی کردستان جهت مدیریت در بحران کرونا افزود: با توجه به اینکه بزرگترین بیمارستان کردستان زیر بار کرونا است، در این مرکز هیچ گونه نقصی مشاهده نشده و از دیدن ایجاد چنین آرایش و چیدمانی برای گروه درمانی خرسندم امید است همه این تلاشگران با موفقیت به ادامه کار همت گمارند.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: سیستم بهداشت و درمان استان کردستان در پوشش خدمات به مردم در ایام کرونا به بهترین شکل عمل کرده و دراین زمینه موفق بوده است.
در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان گفت: در طول چند روز گذشته با توجه به افزایش تعداد بیماران ۲ بخش آی سی یو را برای بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم و هم اکنون نیز بیمارستان توحید با حداکثر ظرفیت در حال ارائه خدمت به بیماران کرونایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha