کد خبر: 204460
۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵
واکسن خوراکی کووید ۱۹ در راه است

بر اساس نتایج یک مطالعه کوچک در مقیاس پستانداران، به نظر می رسد واکسن خوراکی کووید ۱۹ نوعی پاسخ ایمنی ایجاد می کند که می تواند به سرعت عفونت در حال پیشرفت را از بین ببرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) محققان ژاپنی گزارش دادند که در برخی از میمون‌ها که یک قرص آزمایشی واکسن کووید زیر زبانشان قرار داده شده بود، نوعی آنتی‌بادی تولید شد که ممکن است ویروس کرونا را در تلاش برای آلوده کردن بدن از طریق غشاهای مخاطی بینی و گلو متوقف کند.

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند این چنین واکسن‌های خوراکی می‌توانند در کمک به تلاش‌های بدن برای مبارزه با کووید، بازی را تغییر دهند.

به گفته محققان: «داشتن واکسن‌های بدون سوزن پیشرفت بزرگی است و جذب واکسن را افزایش می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان یک قرص حاوی آنتی ژنی را آزمایش کردند که برای تحریک پاسخ ایمنی در برابر پروتئین اسپایک ویروس کووید طراحی شده بود.

این مطالعه شامل ۹ میمون بود. سه میمون دوز بالای واکسن، سه نفر دوز کم و سه نفر اصلاً واکسن دریافت نکردند.

دو میمون از سه میمون با دوز بالا به واکسن خوراکی پاسخ دادند و نوع خاصی از آنتی بادی‌ها به نام ایمونوگلوبولین A را تولید کردند که در مخاط عمل می‌کند و می‌تواند ویروس‌ها را از کار بیندازد. یکی از سه میمون با دوز کم پاسخ ایمنی مشابهی داشت.

طبق گزارش تیم تحقیقاتی، واکسن خوراکی همچنین هیچ عارضه جانبی قابل تشخیصی ایجاد نکرد.

محققان ژاپنی خاطرنشان کردند که تلاش‌های برای تولید واکسن‌های استنشاقی بینی در حال انجام است، اما آنها اشاره کردند که چنین واکسن‌هایی معمولاً عوارض جانبی مانند سردرد و تب در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌کنند./ مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha