کد خبر: دولت-بایدن-می‌خواهد-برای-توافق-هسته‌
۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۳۳
دولت بایدن می‌خواهد برای توافق هسته‌ای با ایران مذاکره کند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از CNN، در اقدامی مهم برای شروع دیپلماسی، دولت بایدن روز پنجشنبه گفت كه آمریكا مایل است برای مذاكره با تهران و سایر امضاكنندگان توافق هسته‌ای ایران سر میز مذاکره بنشیند، قبل از اینکه هر دو طرف اقدام ملموسی برای نجات یا بازگشت به پیروی از توافق انجام دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه، ناد پرایس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا برای حضور در نشست 1 + 5 و ایران را برای گفتگو در مورد راه دیپلماتیک پیش روی برنامه هسته‌ای ایران قبول می‌کند. 1 + 5 به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات متحده و آلمان اشاره دارد. این اقدامی است برای ایجاد بسترهای لازم برای دیپلماسی که می‌تواند سرانجام بن بست مداوم بین واشنگتن و تهران را بشکند، هر دو اصرار داشتند که دیگری باید ابتدا اقدام کند. مقامات آمریکایی مراقب بودند تأکید کنند که تمایل آن‌ها برای نشستن با شرکا و ایران امتیاز یا حتی آغاز مذاکرات هسته‌ای نیست، اما در عوض ، اولین گام دیپلماتیک برای تعیین چگونگی بحث در مورد مسائل اساسی بود. اولین مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: تا زمانی که ننشینیم و صحبت نکنیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. این بدان معنا نیست که وقتی می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم موفق خواهیم شد، اما ما می‌دانیم که اگر آن قدم را بر نداریم، وضعیت از بد به بدتر خواهد رفت، این یک گام معنادار است، اما ما تشخیص می‌دهیم که این فقط یکی از بسیاری از مراحل است که باید از همه طرف برداشته شود.

توافق هسته‌ای ایران در زمان ترامپ در لحظه‌ی حساسی بود...

انریکه مورا، معاون دبیرکل امور سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا، در توئیتر گفت که توافق هسته‌ای ایران، که آمریکا در زمان دولت ترامپ آن را رها کرد، در یک لحظه حساس بود. وی گفت: گفتگوهای فشرده با همه شرکت کنندگان و ایالات متحده، من آماده‌ام که آن‌ها را به یک جلسه غیر رسمی دعوت کنم تا در مورد راه آینده بحث و گفتگو کنیم. این مقام روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، معلوم نیست که آیا ایرانیان چنین پیشنهادی را قبول می‌کنند و جلسه‌ای نیز برنامه ریزی نشده است. این یکی از چندین تلاشی بود که دولت در تلاش برای ایجاد بسترهای دیپلماسی روز پنجشنبه رونمایی کرد. CNN اوایل روز پنجشنبه گزارش داد که دولت بایدن سیگنالی را ارسال می‌کند که آن‌ها آمادگی دارند با ایران و اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، نام رسمی توافق هسته‌ای ایران، مجدداً به یک روند جدی وارد شوند، اما همچنان جزئیات این موضوع مشخص نیست.

دولت بایدن در حال تلاش برای تغییر تلاش‌های یک جانبه‌ی ترامپ است...

دولت به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع داد كه در حال تغییر دادن تلاش‌های یک جانبه دولت ترامپ برای پس گرفتن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است. وزیر خارجه وقت مایک پمپئو در ماه سپتامبر ادعا کرد که ایالات متحده تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را مجدداً اعمال کرده است با وجود اینکه دیگر طرف توافق هسته‌ای نیست، آن هم در تلاشی که توسط سایر کشورهای عضو سازمان ملل به طور کامل رد شد. دومین مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: ساز و کاری برای اطمینان از اجرای تعهدات خود در برجام توسط ایران طراحی شده است. هیچ عضو دیگری در شورای امنیت سازمان ملل موافقت نکرد که مفاد قطعنامه‌های قبلی که قبلاً خاتمه یافته بود، با وجود موضع دولت قبلی، در سپتامبر گذشته لغو شده است. بنابراین این اساساً ایالات متحده را در شورای امنیت و در سیستم سازمان ملل منزوی کرد و توانایی ما را برای همکاری با متحدان و شرکای خود در شورای امنیت برای رسیدگی به فعالیت‌های ایران ضعیف کرد. آن‌ها افزودند: با واژگونی این موضع، اساساً ما را در جایگاه خوبی با متحدان و شرکای خود قرار می‌دهد و توانایی ما را برای درگیر کردن سایر اعضای شورای امنیت در مورد ایران تقویت می‌کند.

ایالات متحده همچنین در حال لغو محدودیت‌های سفر برای دیپلمات‌های ایرانی است‌

ایالات متحده همچنین در حال لغو محدودیت‌های مسافرتی اعمال شده برای دیپلمات‌های ایرانی به سازمان ملل توسط دولت ترامپ است که نمایندگان خارجی را برای رسیدگی به مأموریت‌های خود و زمینه‌های سازمان ملل در شهر نیویورک محدود می‌کند.توافق هسته‌ای ایران و دولت بایدن   دومین مقام ارشد وزارت امور خارجه روز پنجشنبه گفت ایالات متحده در حال حذف محدودیت‌های سفر برای تسهیل دیپلماسی برای احیای توافق بین المللی متزلزل درباره برنامه هسته‌ای ایران است. این مقام ارشد گفت: ایده اینجا این است که با اصلاح محدودیت‌های سفرهای داخلی گام‌هایی برای رفع موانع غیرضروری در برابر دیپلماسی چندجانبه برداریم. این موارد بسیار محدود کننده بودند.

دولت بایدن به سیاست قبلی خود درباره ایران باز می‌گردد

دولت بایدن به روال قبلی خود باز می‌گردد، یعنی عرض محدود به دیپلمات‌های کشورهایی مانند ایران و کره شمالی برای سفر در داخل و اطراف نیویورک اعطا می‌کند. توافق هسته‌ای ایران و دولت بایدن این مقام گفت: اساساً این فقط تحمیل محدودیت‌های سفر اضافی توسط دولت گذشته را برگردانده و کنترل‌های سفر داخلی نمایندگان ایران را مطابق با ماموریت‌های متعدد دیگر به سازمان ملل برمی گرداند و این عمل فقط برای بازگشت به وضعیت دیرینه ما است. اقدامات پیش آمده پس از دیدار وزیر امور خارجه تونی بلینکن و همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی وی در اوایل روز قبل از اقدام ایران برای جلوگیری از بازرسی‌های هسته‌ای کوتاه مدت در هفته آینده رخ داده است. بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده پس از جلسه، وزرای امور خارجه از ایران خواستند که گام اضافی را در این توافق بردارد. اولین مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت این ایده که مذاکرات می‌تواند ایران را از برداشتن این گام منصرف کند، بخشی از محاسبه نبود.

آن‌ها گفتند: رئیس جمهور بایدن در تلاش نیست گام‌های یک جانبه بردارد و سعی کند مانع انجام کاری شود که ایران نباید در وهله اول انجام می‌داد. بنابراین این گام‌هایی است که ما برداشتیم زیرا فکر کردیم که این اقدامات صحیح برای از سرگیری دیپلماسی است.

بنا به گفته یک مقام ارشد دولت، بایدن روز جمعه در یک سری از تعاملات سیاست خارجی به این موضوع می‌پردازد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha