کد خبر: ارتباط-چاقی-با-کبد-چرب-وقتی-کبد-چرب-موج
۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۹:۰۰

خبرگزاری سلامت: اصطلاح کبد چرب نامی آشنا است و 30 درصد ایرانی‌ها به آن مبتلا هستند. کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع جامعه ایران به حساب می‌رود. در واقع این بیماری، شایع‌ترین علت بالا رفتن آنزیم‌های کبدی است که البته علت آن هنوز نامشخص می باشد.

یکی از عوامل موثر بر این بیماری، پرخوری و چاقی است به‌خصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی‌شان بیشتر از حد طبیعی می باشد. از دیگر عوامل موثر بر ایجاد این بیماری می‌توان به بیماری‌های متابولیک از‌جمله افزایش چربی خون، فشار خون و دیابت اشاره کرد

دکتر عباسعلی احمدی،فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: به طور معمول کبد چرب در افراد چاق دیده می شود و نشانه طیفی از اختلالات متابولیک در بدن است.نوع چاقی که با کبد چرب در ارتباط است چاقی شکمی می باشد که دور شکم بیشتر از باسن است. 

وی هشدار می دهد: متأسفانه در افراد دچار چاقی  و کبدچرب شانس ابتلا به سکته های مغزی و قلبی و همچنین مرگ زودرس شایع تر است در حالی که زندگی سالم،کمتر خوردن و فعالیت بدنی نه تنها برای کبد مفید است، بلکه برای تمام ارگان های بدن اثرات مفیدی را برجا خواهد گذاشت.
شیوع کبد چرب طی سال های اخیر در ایران افزایش یافته و مشابه کشورهای غربی شده است یعنی کبد چرب و عوارض چاقی در ایران کمتر از کشورهای غربی بود اما بی تحرکی،تغییر سبک زندگی، مصرف غذاهای پرچرب و پرخوری موجب شده که شیوع  آن با کشورهای غربی نیز برابری کند. 

احمدی چنین عنوان می کند که تحصیلات و تجربه های انسان ها سرمایه های اجتماعی هستند و با زود زمین گیرشدن علاوه بر این که هزینه های درمانی بر دوش جامعه و سیستم گذاشته می شود بازدهی خودشان هم از بین می رود بنابراین با تغییر سبک زندگی می توان از بروز ابتلا به بیماری هایی نظیر کبدچرب و در پی آن مرگ زودرس نیز پیشگیری کرد. 

طبق گفته وی، کبدچرب در زنان و مردان به یک اندازه دیده می شود و با افزایش سن احتمال افزایش شانس ابتلا نیز بیشتر می شود اما در سنین پائین و حتی کودکان چاق هم دیده می شود. کبد چرب مانند فشارخون و چربی خون بالا علامتی ندارد و امکان دارد برخی از افراد با نارسایی کبد مراجعه داشته باشند یا قبل از ابتلا به نارسایی کبد به سکته مغزی یا قلبی دچار شده باشند. 

وی می گوید: متأسفانه درمان دارویی خاصی برای کبد چرب وجود ندارد، گرچه اقداماتی نظیر کاهش وزن و ورزش در این بیماری بسیار موثر و کمک کننده است. 

وی توصیه می کند که آموزش در راستای سالم زیستن و مصرف به اندازه غذا و سالم خوردن؛عدم مصرف غذاهای فست فود و فعالیت های بدنی باید از طریق آموزش و پرورش از زمان دوران دبستان اعمال شود، زیرا ترویج سبک زندگی سالم از همان ابتدا اثرات بسیار مطلوبی را در آینده خواهد داشت. 

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: یکی از راه‌های تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی است. با این حال گاهی اوقات ممکن است بیمار کبد چرب داشته، اما جواب سونوگرافی‌اش طبیعی باشد. در واقع در 20 تا 30درصد از موارد کبد چرب، سونوگرافی طبیعی دیده می‌شود و فقط افزایش آنزیم‌های کبدی، بیماری را نشان می‌دهد. بنابراین برای اطمینان از وجود بیماری باید آنزیم‌های کبدی را اندازه گرفت. از لحاظ درمانی نیز هنوز داروی خاصی برای اصلاح کبد چرب معرفی نشده است.

طبق گفته وی، اصل درمان این بیماری بر انجام ورزش برنامه‌ریزی شده و کاهش وزن است. همچنین باید از لحاظ تغذیه مصرف چربی‌های حیوانی، کره، زرده تخم‌مرغ، مواد قندی، شکر، شربت، شیرینی و... را محدود کرد؛ اما بسیاری از اوقات، بیماران این موضوع را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند فقط با مصرف دارو خوب می‌شوند. درواقع بدن افراد مبتلا به کبد چرب نسبت به انسولین مقاومت پیدا می‌کند. البته برای از میان بردن این مقاومت می‌توان از داروهایی مثل متفورمین، پیوگلیتازون و ویتامین E استفاده کرد، اما هیچ چیز در روند بیماری جای ورزش و کاهش وزن را نمی‌گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha