کد خبر: نقش-کرم-ضد-آفتاب-در-محافظت-از-پوست
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۳۳

بسیاری در حین خرید کرمهای ضدآفتاب این سؤال را از خود می پرسند که باید چه نوع کرمی بخرم؟ کرم آفتاب ضد آب مناسبتر است یا اینکه SFP آن در حد ۱۰۰ باشد؟ اما پرسش مهمتر این است که اصولا چه کرم آفتابی برای پوست و حفظ سلامت کلی بدن مناسبتر است؟

ویژگی‌های کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب (Sunscreen) به عنوان یک سد دفاعی در مقابل نور آفتاب می تواند از پوست ما محافظت کرده و از آسیب ها و صدمات پوستی جلوگیری نماید. در حال حاضر حفاظت پوست در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید، به دو دلیل به شدت بحث برانگیز شده است. اول به دلیل نیاز اساسی بدن ما به ویتامین D، که پوست با قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن را تولید می‌کند و اگر آن را محدود کنیم، ممکن است برایمان مشکل ساز شود. دوم به دلیل نگرانی‌هایی‌ست که در مورد مواد فعال موجود در کرم‌های ضدآفتاب وجود دارد. این مواد تشکیل دهنده لایه SPF (لایه حفاظتی در مقابل نور خورشید)، ممکن است پیامدهای ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند. با وجود این نگرانی‌‌ها، چیزی که واقعیتی اساسی و تغییر‌ناپذیر به نظر می‌رسد، این است که آثار ناشی از اشعه‌های مضر نور خورشید، از مدت‌ها پیش به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد چین و چروک، پیری و سرطان پوست شناخته شده اند. به همین دلیل برای کاهش چین و چروک‌های دور چشم، حفاظت مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید؛ اهمیت زیادی دارد.

نکاتی در رابطه با خرید کرم ضد آفتاب

بر روی لیبل مواد تشکیل دهنده یک کرم باید حتما عبارت broad spectrum به معنای طیف وسیع وجود داشته باشد. این عبارت به این معناست که کرم ضدآفتاب مذکور توانایی مقابله با هر دو اشعه زیان بار آفتاب را دارا بوده و علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی می تواند خواص ضد چروک و ضد سرطان نیز داشته باشد. نکته مهم دیگر در انتخاب این محصول، توجه به SPF مناسب در آن است. SPF مخفف عبارت Sun protection factor است. به زبان ساده یعنی ” میزان محافظت از نور آفتاب ” که قدرت حفاظت کننده آن را به ما نشان خواهد داد.
  • SPF 15 توانایی مقابله با یک پانزدهم اشعه های زیان بار خورشید را داراست.
  • SPF 30 توانایی مقابله با 97 درصد از اشعه UVB را دارا می باشد.
  • SPF 50 توانایی مقابله با 98 درصد از اشعه UVB خورشید را داراست.
به یاد داشته باشید که سازمان غذا و داروی آمریکا، هیچ اعتباری را برای SPF بالاتر از 50 قائل نبوده و اعتقادی به آن نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع باید دقت کنید که کرم انتخابی شما توانایی مقابله با اشعه های زیان بار UVA را نیز دارا باشد.

چگونگی عملکرد کرم ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب از دو نوع ماده تهیه می شوند. مواد نوع اول، ذره های غیر طبیعی هستند که با انعکاس دادن نور خورشید از سطح پوست، باعث محافظت از آن می شوند. این ذرات غیر طبیعی معمولا شامل دی کسید تیتانیوم، اکسید زینک، عصاره گیاهان و… می باشند. انواع کرم ضد آفتاب از نوع دوم توسط مواد ارگانیک تهیه شده که اشعه ماورای بنفش را جذب خود کرده و انرژی حاصله را به صورت حرارت و گرما دفع و رها می سازند. بسیاری از انواع کرم ضد آفتاب، فقط می توانند از پوست ما در برابر اشعه UVB محافظت کنند. اما آثار زیان بار اشعه UVA همچنان بدون محافظ باقی می ماند. تفاوت کوچک اما مهمی میان این دو نوع اشعه وجود دارد که با هم مرور می نمائیم.
  • اشعه UVB خورشید سبب آفتاب سوختگی و آسیب به لایه سطحی پوست خواهد شد.
  • اشعه UVA خورشید باعث پیری زودرس پوست، چین و چروک های پوستی و صدمه به DNA پوست خواهد شد.
باید یادآوری کنیم که اشعه ای که موجب بیماری های پوستی به ویژه سرطان پوست می شود همین اشعه UVA می باشد. بنابراین دقت کنید که کرم ضد آفتاب شما حاوی موادی باشد که پوست شما را از این اشعه زیان بار حفظ نماید.

نقش کرم ضد آفتاب در محافظت از پوست

بهترین روش برای استفاده از این محصول

اگر خواهان جلوگیری از اثرات زیان بار نور خورشید بر پوست خود می باشید باید بدانید که نباید در استفاده از کرم ضد آفتاب صرفه جویی و یا تردید کنید. در هر بار استفاده از کرم بهتر است مقداری برابر با یک سکه از کرم مذکور را بر روی پوست صورت مالیده و ماساژ دهید تا جذب پوست شود. ناگفته نماند که هر ناحیه از پوست شما که در معرض آفتاب قرار می گیرد باید توسط کرم ضد آفتاب پوشانده شود. استفاده از مقدار کم و ناچیز از کرم مذکور نتیجه چندان مطلوبی در بر نخواهد داشت. بنابراین در استفاده از آن دست و دلباز بوده و مقدار مناسبی از آن را بر تمامی نقاط پوست استفاده کرده و پخش نمائید.

نکات بسیار مهم در استفاده از کرم ضد آفتاب

بسیار ضروری است که این نکات مهم را به خاطر سپرده و در هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب رعایت نمایید. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد شاید لازم باشد که مجددا از این محصول محافظتی استفاده نمائید. لطفا به موارد زیر دقت نموده تا از عملکرد صحیح کرم ضد آفتاب بر پوست خود اطمینان حاصل نمائید.
  • حداقل 30 دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم استفاده نمائید.
  • کرم به هیچ عنوان ضد آب نبوده و در صورت استفاده از این کرم در استخرهای سرباز باید مجددا تجدید شوند.
  • در صورت تعریق باید هر 80 دقیقه یکبار کرم خود را تجدید نمائید.
  • در صورت قرار گرفتن مداوم زیر نور آفتاب باید هر دو ساعت یکبار کرم خود را تجدید نمائید.
  • در صورت نیاز به میکاپ باید یک لایه از کرم ضد آفتاب را زیر کرم پودر خود بزنید.
  • کودکان کوچکتر از شش ماه نباید به هیچ عنوان از آن استفاده نمایند.
  • استفاده از کرم پودر ضد آفتاب، مجاز می باشد به شرط آنکه دارای spf مناسب بوده و به مقدار لازم از آن استفاده شود.
  • استفاده از این کرم باید بر تمامی نقاط صورت از جمله لب ها نیز انجام پذیرد.
  • حداقل spf مجاز باید 15 باشد.
  • افرادی که دارای پوست های چرب و مستعد آکنه هستند بهتر است از کرم ضد آفتاب با پایه آب استفاده نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha