ضرورت پیشگیری از «وبا» با رعایت بهداشت میوه، سبزی و آب آشامیدنی

وبا نوعی بیماری اسهالی خطرناک در مناطق گرمسیری است که اسهال حجیم بدون تب و درد شکم، کم شدن ادرار و گرفتگی عضلات پشت ساق پا از جمله علائم مهم این بیماری به شمار می رود. در این بیماری حدود ۸۰ درصد از مبتلایان، ممکن است علائم بالینی نداشته یا اسهال خفیفی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ بیماری وبا از طریق مصرف آب، شیر، سبزی و میوه آلوده و یا تماس با مواد عفونی شیوع پیدا می کند و پیشگیری از آن به ویژه در فصل گرما با رعایت توصیه های بهداشتی میسر می شود. بسیاری از کارشناسان، تهیه سبزی و میوه از محل های مورد اعتماد و همچنین شستن و ضدعفونی کردن این خوردنی ها را مهم ترین راهکار پیشگیری از وبا در فصل تابستان می دانند.

این بیماری در بیشتر موارد علایمی ندارد و فرد مبتلا به آن، در صورت تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی به دلیل کاهش شدید آب بدن، در معرض خطر مرگ قرار می گیرد. اما در صورت تشخیص صحیح بیماری و مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی و درمانی، مرگ و میر این بیماری به کمتر از نیم درصد می رسد.

با توجه به این که در برخی از کشورهای همجوار براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آمار بیماری وبا افزایش پیدا کرده است برخی مراقبت ها باید صورت گیرند از جمله:

_رعایت بهداشت فردی شامل شستن دست با آب و صابون.

_مصرف آب آشامیدنی سالم(در صورت استفاده از آب چشمه ها، حتماً قبل از مصرف جوشانده شود)

_سبزیجات و میوه باید با آب سالم و تمیز به طور کامل شسته و پس از ضدعفونی مصرف شوند.(استفاده از ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی برای هر لیتر آب در انگل زدایی و نصف قاشق چایخوری برای ۵  لیتر آب در گند زدایی میوه و سبزی مؤثر بوده و آبکشی سالم و پاک کردن میوه و سبزی، پیش از انگل زدایی و گند زدایی نیز بسیار مهم است. همچنین می‌ توان از محلول‌ های ضدعفونی مجاز موجود در داروخانه ها استفاده کرد.)

_قبل از تهیه و توزیع غذا، قبل از خوردن غذا و شیر دادن به کودک، بعد از اجابت مزاج، بعد از شستن و تمیز کردن کودک، بعد از دست زدن به مواد غذایی خام نظیر سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی و بعد از مراقبت از بیمار اسهالی باید دست ها با آب و صابون به طور کامل و حدود چند دقیقه شسته شود.

_افراد مبتلا به اسهال و استفراغ آبکی در معرض خطر کم‌ آبی هستند. بنابراین باید مایعات بیشتری مصرف کنند.

_در طول سفر در صورتی که امکان شست و شو، انگل زدایی و ضد عفونی وجود نداشت، می توان از مصرف سالاد و سبزی خام خودداری کرد.

_همراه داشتن آب آشامیدنی سالم یا آب بطری دارای مجوز بهداشتی در مسافرت، برنامه های تفریحی و هنگام گردش در خارج شهر ضروری است و در صورت نبود این امکان، می توان چای و میوه آبدار مانند هندوانه را جایگزین کرد.

_از مصرف یخ های غیر بهداشتی خودداری شود.

_عدم خرید و مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی از افراد دوره گرد. 

_آبمیوه، معجون، بستنی، انواع آب هویج، شیر موز و شربت از جمله مواردی است که باید از مکان های بهداشتی تهیه شود.

منبع: دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha