کد خبر: پرخوری-در-شب-یلدا-ممنوع
۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۱

خبرگزاری سلامت: ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند. شب یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی می باشد و از زمان های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده، اما بسیاری از افراد در این شب پرخوری می کنند؛ در حالی که مصرف همزمان انواع مواد غذایی سبب اختلال در هضم غذا و ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی خوردن همزمان انواع غذاها نظیر آجیل، میوه و سبزیجات، نان و غلات و ... سبب اختلال در هضم و فساد غذایی در معده خواهد شد.

دکتر محمدهاشمی دبیرانجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران می گوید: شب یلدا یکی از مناسبت هایی است که توسط ایرانیان برای آن آیین زیبایی با تجمیع خانواده ها دور یکدیگر برگزار می شود، اما در این شب خوراکی های خاصی هم مورد استفاده قرار می گیرد؛ آجیل یکی از خوراکی هایی است که در سفره ایرانیان خودنمایی می کند و گنجاندن آنها به عنوان میان وعده های مناسب در سبد غذایی توصیه می شود. آجیل حاوی مواد معدنی نظیر سدیم و پتاسیم است و مقداری از ویتامین های محلول در چربی بدن افراد را هم تأمین می کند. نکته حائز اهمیت در مورد آجیل، میزان چربی آن است.

وی ادامه می دهد: چربی های موجود در آجیل از نوع چربی های خوب است که مصرف آنها می تواند تعادل چربی های بدن را از سمت چربی های بد به سمت چربی های خوب ببرد و در برابر بیماری های ناشی از چربی خون مانند پرفشاری خون و بیماری های قلبی اثر محافظت کنندگی داشته باشد. از طرفی دیگر این چربی حاوی کالری است و مصرف بیش از اندازه آن موجب انباشت انرژی، چربی و در نهایت اضافه وزن در بدن خواهد شد. به گونه ای که یک کاسه متوسط آجیل حدود 600 کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین اگر قرار باشد افراد از آجیل به صورت مداوم و زیاد استفاده کنند در دراز دچار موجب اضافه وزن خواهند شد.

شایان ذکر است آجیل یک میان وعده بسیار خوب و مناسب است و مصرف آن البته به صورت کنترل شده در فصل زمستان که تنوع میوه ها مانند فصل تابستان زیاد نیست توصیه می شود. آجیل ها به صورت شور و شیرین مورد استفاده قرار می گیرند. آجیل شور حاوی مقادیر بالای نمک است و مصرف بیش از حد نمک به ابتلای بیماری های قلبی و فشارخون نیز دامن می زند. بنابراین به همه افراد به ویژه افراد دچار پرفشاری خون استفاده از آجیل های شیرین توصیه می شود.

دکتر هاشمی در ادامه سخنانش چنین عنوان می کند که در شب یلدا از انواع و اقسام میوه و شیرینی هم استفاده می شود، در حالی که در مناسبت های این چنینی باید از پرخوری پرهیز شود. پرخوری می تواند زمینه ساز بسیاری از مسائل و مشکلات به ویژه در افراد دچار بیماری های زمینه ای باشد. برای نمونه دیابتی ها باید به این موضوع توجه داشته باشند و این که توسط برخی از بیماران گفته می شود یک شب است و پرخوری اشکالی ندارد به هیچ عنوان صحیح نیست و همان یک شب می تواند تمام تعادل قند بیمار را به هم بریزد و مشکلات و خطرات جدی برای آنها به وجود آورد. بنابراین به افرادی که درمان آنها به انسولین وابسته است نیز توصیه می شود در چنین مراسم هایی طبق صلاحدید پزشک معالج در دوز انسولین مصرفی تغییراتی انجام دهند تا مشکلات ناشی از افزایش قندخون برای آنها ایجاد نشود.

وی همچنین تأکید می کند: سایر افراد هم باید مراقب باشند که خوردن خوراکی های متنوع و پشت سر هم در چنین مراسم هایی در کوتاه مدت برای آنها عوارض گوارشی نظیر سوء هاضمه، دل پیچه و ... ایجاد می کند. از طرفی دیگر در شب های زمستان که شب نشینی و مهمانی های شبانه بیشتر است با ادامه این روند به طور قطع در پایان فصل زمستان افراد درجاتی از اضافه وزن پیداخواهند کرد و کاستن این وزن با توجه به عادت های فرد کار بسیار دشواری است و اثر انباشتگی دارد و طی سالیان سال اضافه وزن ها روی یکدیگر انباشته می شوند و فرد دچار چاقی و خطرات ناشی از آن خواهد شد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران می گوید: به طور قطع کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند و متأسفانه در کل دنیا با پدیده چاقی کودکان مواجه هستیم. نظر به این که در خانواده ها  تعداد فرزندان کمتر شده فرصت بیشتری برای رسیدگی به آنها وجود دارد از طرفی دیگر دسترسی به خوراکی ها بیشتر شده و میزان فعالیت بدنی در نسل خردسال، نوجوان و جوان نسبت به گذشته خیلی کمتر شده؛ بنابراین بیشتر در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار دارند در حالی که برای آنها باید الگوی صحیح غذایی لحاظ شود و در مناسبت های این چنینی نظیر شب یلدا تذکر داده شود که از پرخوری و مصرف مواد شیرین، چرب و شور به شدت پرهیز کنند و از پرخوری فاصله بگیرند تا دچار عوارض ناشی از آن نشوند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha