کد خبر: سم-زنبور-عسل-در-برابر-سرطان-سینه،-آیا-ای
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۹
سم زنبور عسل در برابر سرطان سینه، آیا این روش جدید درمانی است؟
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از BBC، به گفته دانشمندان استرالیایی، مشخص شده است که سم زنبور عسل سلول‌های سرطانی تهاجمی سینه را در محیط آزمایشگاه از بین می‌برد. زهر و ترکیبی به نام ملیتین در برابر دو نوع سرطان که درمان آن سخت است استفاده شد. این کشف بسیار مهیج توصیف شده است، اما دانشمندان هشدار می‌دهند که آزمایشات بیش‌تری لازم است. سرطان سینه شایع‌ترین سرطانی است که خانم‌های سراسر جهان را مبتلا می‌کند. در حالی که هزاران ترکیب شیمیایی وجود دارد که می‌توانند در محیط آزمایشگاهی با سلول‌های سرطانی مقابله کنند، دانشمندان می‌گویند تعداد کمی از آن‌ها وجود دارند که می‌توانند به عنوان درمان برای انسان تولید شود. قبلاً مشخص شده بود که سم زنبور عسل برای انواع دیگر سرطان مانند ملانوم ضد سرطان است. مطالعه توسط موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز در استرالیای غربی در مجله Nature Precision Oncology  منتشر شد.

پژوهشگران چه چیزی درباره سم زنبور عسل یافتند؟

این آزمایش سم بیش از 300 زنبور عسلِ Honey-Bee و زنبور عسلِ Bumble-Bee را مورد بررسی قرار داد. دکتر سیارا دافی 25 ساله که هدایت کننده این تحقیق است، گفت که عصاره‌های زنبور عسل بسیار قوی هستند. [caption id="attachment_130346" align="aligncenter" width="800"]سم زنبور عسل در برابر سرطان سینه دکتر سیارا دافی[/caption]

مشخص شد که یک غلظت خاص از سم زنبور عسل سلول‌های سرطانی را در طی یک ساعت از بین برده و کم‌ترین آسیب را به سلول‌های دیگر می‌رساند. اما مسمومیت برای سایر دوزها افزایش یافت.

محققان همچنین دریافتند که ترکیب ملیتین به خودی خود در خاموش کردن یا ایجاد اختلال در رشد سلول‌های سرطانی مؤثر است. در حالی که ملیتین به طور طبیعی در سم زنبور عسل وجود دارد، می‌تواند به صورت مصنوعی نیز تولید شود. به طور کلی، سرطان سینه سه منفی یکی از پرخاشگرانه‌ترین انواع این سرطان، با جراحی، رادیوتراپی و شیمی‎‌درمانی درمان می‌شود. این نوع 10تا 15٪ سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهد.

آیا می‌توان از آن در آینده استفاده کرد؟

روز چهارشنبه،‌ دانشمند ارشد استرالیای غربی این تحقیق را فوق العاده هیجان انگیز توصیف کرد. پروفسور پیتر کلینکن گفت: به طور قابل توجهی، این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه ملیتین با مسیرهای سیگنالینگ در سلول‌های سرطانی سینه تداخل می‌کند تا همانند سازی سلول را کاهش دهد. این یک مثال شگفت انگیز دیگر از موقعیت‌هایی است در آن می‌توان از ترکیبات موجود در طبیعت برای درمان بیماری‌های انسان استفاده کرد. اما محققان هشدار می‌دهند که برای بررسی این‌که آیا سم واقعاً می‌تواند در مقیاس به عنوان یک داروی مبارزه با سرطان کار کند، آزمایشات بیش‌تری لازم است. سایر محققان سرطان نیز با این موضوع موافق هستند. دانشیار الکس سواربریک، از موسسه تحقیقات پزشکی گاروان در سیدنی، گفت: این روزها خیلی زود است تا درباره آن قضاوت کنیم. وی به بی بی سی گفت: بسیاری از ترکیبات می‌توانند سلول‌های سرطانی سینه را در ظرف آزمایشگاه یا موش را از بین ببرند. اما این کشفیات تا چیزی که بتواند رویه بالینی را تغییر دهد فاصله زیادی وجود دارد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha