به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمدعلی کرونی ادامه داد: بررسیهای پزشکی نشان میدهد که دوچرخهسوارانی که از نزدیکی یک محل پرترافیک عبور میکنند ده برابر بیشتر آلودگی را وارد بدن خود میکنند تا افراد پیادهای که در آن محل توقف کردهاند؛ بنابراین در وضعیت نامناسب هوای تهران از نظر آلودگی و وجود ازدحام ترافیکی در گرههای بیشمار ترافیکی در سطح پایتخت، در شرایط فعلی استفاده از دوچرخه به زیان سلامتی شهروندان میانجامد.
به گفته کرونی بررسی مسیرهای موجود دوچرخه در شهر تهران نشان دهنده تعارض بسیار زیاد آنها با استانداردهای این نوع مسیرها است . به عنوان مثال عدم ایزوله سازی مسیر، عبور و مرور بسیار خطرزای موتورسیکلتها و عدم وجود عزمیمبنی بر ساماندهی وضعیت موتورسیکلتها، عدم آرام سازی در محلهای لازم، وضعیت نامناسب روسازی راهها و پیاده روها در اثر وجود ناهمواریهای متعدد و خطر آفرین و همچنین نبود سیستم هدایت آبهای سطحی از معابر. مجموع موارد مذکور در نهایت به عدم وجود ایمنی برای دوچرخهسواران منجر شده است.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر این که عدم وجود شبکه یکپارچه دوچرخهسواری و همچنین نبود زیرساختها و تجهیزات لازم، از مطلوبیت سفر با دوچرخه خواهد کاست گفت: در پژوهشی که از بخشی از ساکنین مناطق یک، چهار، شش، بیست و بیست و دو صورت گرفت، مشخص شد دو عامل عدم رضایت از زیرساختها (مسیر ویژه و پارکینگ مخصوص) 25.8 درصد و زمان زیاد سفر با 15.3 در صد بیشترین سهم را در عدم تمایل افراد به استفاده از شیوه سفر دوچرخه دارا هستند. همچنین موضوع فرهنگی مورد مواجه در این امر، دوچرخهسواری بانوان است که در عمل موجب عدم بهرهمندی نیمیاز جمعیت کشور در استفاده از دوچرخه شده است. همچنین منع دوچرخهسواری خانمها در سفرهایی که به همراه همسر انجام میشود موجب عدم استفاده همسران آنها نیز میشود. (مهر)
نظر شما