بیابانی که شمال گلستان را می‌بلعد

باتغییر اقلیم و کاهش سطح آب استان گلستان بسیاری از مراتع دوردست و مرزی دست خوش تغییرات زیستی و تبدیل به بیابان شده که نیازمند نگاه مهربانانه تر مردم به طبیعت است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت و گو با خبرنگار سلامت در خصوص رشد مناطق بیابانی شمال استان گفت: ۴۲ درصد مساحت استان گلستان را مراتعی تشکیل داده که از نظر زمان بهره برداری ، شرایط توپوگرافی و اقلیمی به مراتع ییلاقی و قشلاقی تقسیم می شود.

به گفته سلامتی نزدیک به ۸۰ درصد آن قشلاقی با وسعت ۷۶۰ هزار هکتار از ضلع شرقی دریای خزر آغاز و در امتداد نوار مرزی جمهوری ترکمنستان تا شهرستان مراوه‌تپه ادامه دارد.

مدیرکل منلبع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به رشد گونه های فصلی و بهره برداری های موقتی از این مراتع بیان داشت: از اوایل آذر تا پایان اردیبهشت ماه دامداران محلی از اینمناطق استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع استان دارای پوشش گیاهی کمتر از ۲۵ درصد می باشد که باید بانگاه مسئولانه مردم این مقدار را برای حفظ سلامت محیط زیست افزایش دهیم.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: در مراتع قشقلاقی استان ۴ هزارو ۶۲۱ خانوار با ۱ میلیون و ۱۱ هزارو ۷۹۷ دام که تنها نزدیک به ۴۱ درصد دام ها مجاز به استفاده هستند.

سلامتی به معضل گسترش مناطق بیابانی و تبدیل شدن به کانون ریزگرد ها در شمال استان که مدتی است مردم این سرزمین را اذیت می‌کند خاطر نشان کرد: بیش از ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع قشلاقی در خطر تبدیل شدن به بیابان هستند که ۴۲ درصد عامل آن تحت تأثیر فرسایش شدید باد در شهرستان های گنبد کاووس، آق‌قلا و گمیشان می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان طرح های مردمی مرتع داری را یکی از بهترین روش های حفظ منابع دانست و افزود: با توزیع صحیح دام در مراتع می توان بخشی از تخریب گونه های زیستی منطقه را کاهش داده و همچنین با تبیین درست خطرات نابود آن از ظرفیت مردم محلی منطقه در امر استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال گذشته در راستای حفظ و صیانت از مراتع استان جهت جلوگیری از بیابانی شدن آن اقداماتی همچون تولید ۹ میلیون اصله نهال بومی، بوته کاری در ۸ هزار هکتار، ذخیره نزولات آسمانی و مدیریت هرز آب در بیش از۱۸ هزار هکتار و در ۲۲ هزار هکتار نیز قرق صورت گرفته است.

سلامتی در پایان از تمام مردم استان خواست تا با کمک همکاران این اداره کل بخشی از پیشرفت مناطق بیابانی را کنترل و در پیشگیری از آن اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha