آواره شدن ۲۰ هزار نفر و خطر شیوع بیماری‌

منابع خبری می‌گویند: در پی سیل عظیم و ویرانگری که بخش‌هایی از شرق لیبی را به طور گسترده و غیرمنتظره تحت تاثیر قرار داده، بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته و دست‌کم ۱۰ هزار نفر مفقود شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا) تعداد آوارگان این حادثه تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر برآورد شده و دولت مستقر در شرق لیبی، شمار کشته‌ها را نیز حدود ۳۰۰۰ نفر تخمین زده است.

با این حال منابع رسمی تاکنون فوت ۲۳۰۰ نفر را تایید کرده‌اند و به گفته سازمان آمبولانس «دِرنه»، شهری که بیشترین آسیب را در توفان و سیل روزهای اخیر دیده است، دست‌کم ۲۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی وزارت کشور لیبی گزارش کرده است که تلفات سیل ویرانگر در شهر درنه در شرق لیبی از مرز ۵۳۰۰ نفر گذشته است.

یک عضو اداره امداد لیبی در درنه نیز به الجزیره گفت: تعداد مجروحان نیز تاکنون از ۷۰۰۰ نفر فراتر رفته و ابعاد فاجعه بسیار زیاد است.

مدیر اورژانس دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت هم نسبت به خطر شیوع بیماری‌های همه‌گیر به ویژه در میان کودکان هشدار داده است.

پرسنل اورژانس تاکنون صدها جسد را در خرابه‌های شهر درنه کشف کرده‌اند و بیم آن می‌رود که تلفات، خیلی بیشتر شود چرا که ۱۰ هزار نفر پس از سیلاب ناشی از توفان «دانیل» که سدها را شکست و کل محله‌های این شهر را با خود برد، همچنان مفقود هستند.

در برخی از فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده، تصاویر دردناکی از ده‌ها جسد پیچیده شده داخل پتو در حیاط یک بیمارستان و همچنین یک گور دسته جمعی که اجساد جان‌باختگان داخل آن قرار داده شده را نشان می‌دهند.

همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، تیم‌های نجات در لیبی برای بیرون کشیدن اجساد قربانیانی که در سیل‌های بی‌سابقه غرق شده و به دریا افتاده‌اند، تلاش می‌کنند.

یک مقام دولتی گفته است که تیم‌های نجات در تلاش هستند و نیروی دریایی و غواصان سعی دارند اجساد را از دریا خارج کنند.

در روز یکشنبه و در جریان توفان دانیل که در سایر کشورهای اطراف هم خرابی و مرگ به بار آورده، دو سد و چهار پل در درنه شکست و بیشتر شهر را زیر آب برد.

داستان‌های هولناکی وجود دارد که آب چگونه مردم را برده و به دریا انداخته است. برخی هم برای نجات خود روی پشت بام‌ها پناه گرفتند.

حشام چکیوات، مقام دولت مستقر در شرق کشور گفت: آنچه دیدم مرا تکان داد، مثل سونامی بود. یک محله خیلی بزرگ ویران شده، شمار قربانیان خیلی بالاست و هر ساعت بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

درنه در حدود ۲۵۰ کیلومتری بنغازی در طول ساحل مدیترانه و در احاطه یک ناحیه حاصلخیز و مرتفع‌تر به نام «جبل الاخضر» قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha