کد خبر: 204268
۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰
توصیه امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج کشور

وزیر امور خارجه با بیان اینکه لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور برای تصویب در دستور کار مجلس قرار دارد، اظهار کرد: در این لایحه نگاه ویژه‌ای به ایرانیان دو تابعیتی وجود دارد که در چارچوب قانون مدنی بتوانیم تسهیلاتی برای آنها فراهم کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) «حسین امیرعبداللهیان » در نشست کارگروه کنسولی شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور با بیان اینکه این کارگروه یکی از هشت کارگروه ایجاد شده در دبیرخانه شورای‌عالی در وزارت امور خارجه است، افزود: یکی از دغدغه‌های ایرانیان خارج از کشور همواره رفع مشکلات کنسولی‌شان بوده است و از همین منظر این کارگروه موظف است زمینه‌ای را فراهم کند که خدمات کنسولی مطلوب و با کیفیت به ایرانیان عزیز داده شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه برای ایرانیان خارج کشور حفظ هویت ایرانی مهم است، ادامه داد: براساس آمار و شاخصه‌هایی که همکاران من در وزارت امور خارجه در اختیار دارند ۵.۲ میلیون ایرانی به‌صورت رسمی در کشورهای مختلف حضور دارند و این افراد جزو آن‌دسته ایرانیانی هستند که حداقل یک‌مرتبه برای دریافت خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی یا کنسولی ما در خارج از کشور مراجعه کرده‌اند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه صرف‌نظر از گرایش، نگاه، دین و قومیت برای ایرانیان دریافت شناسنامه ایرانی برای فرزندانشان همواره یک اولویت بوده و به این موضوع توجه دارند، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب همواره توجه و تأکید ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور داشته‌اند و ما هر بار که به‌صورت جمعی و فردی خدمت ایشان رسیده‌ایم یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ایشان به دستگاه دیپلماسی این بوده که ایرانیان خارج از کشور را فراموش نکنید، اینها فرزندان ایران هستند و باید رابطه آنها با ایران را هر روز قوی‌تر کنیم و فرزندان آنها راحت بتوانند با ایران ارتباط بگیرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: یکی از مسائل مورد توجه ما این است که ایرانیان خارج از کشور بتوانند به راحتی به سرزمین مادری خود سفر کنند؛ به‌رغم تبلیغات کاذب ایران‌هراسانه، شاهد حضور میلیونی ایرانی‌های خارج کشور در فصل‌های مختلف در داخل کشور و ارتباط‌شان با سرزمین مادری‌شان هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر به ایرانیان خارج از کشور است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای دارد که باید زمینه‌ای فراهم شود تا سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران هرچه‌بیشتر تسهیل شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما با کمک حاضران در این جلسه، کارگروه ویژه‌ای را در وزارتخانه تشکیل داده‌ایم که در چارچوب سامانه پرسمان تردد فعالیت می‌کنند؛ در این چارچوب هموطنان مقیم خارج کشور می‌توانند صفحه اول گذرنامه خود را روی این سامانه بارگذاری کنند و در کمتر از ۱۰ روز کارگروه مورد اشاره که متشکل از همه بخش‌های امنیتی، قضایی و کنسولی است، با بررسی وضعیت افراد به موضوع رسیدگی می‌کند تا بتوانند به راحتی به ایران تردد کنند. از زمانی که این سامانه راه‌اندازی شده، بعضاً افرادی را دیدیم که بدون هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی در طول سال هفت بار به ایران سفر کرده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه یکی از اقدامات وزارت امور خارجه برای ارائه خدمات بهتر به ایرانیان خارج کشور، ارائه خدمات کنسولی دیجیتال به آنهاست، اضافه کرد: از هفته جاری بر روی اسناد و مدارک ساده‌تر این موضوع را به‌صورت آزمایشی شروع کرده‌ایم و با هماهنگی بخش‌های ذیربط قوه قضاییه و وزارت ارتباطات تلاش داریم خدمات دیجیتال کنسولی را به‌صورت امن و مطمئن در اختیار ایرانیان قرار دهیم؛ به‌خصوص برای ایرانیانی که دسترسی آنها به خدمات کنسولی با مشکلاتی روبه‌روست از جمله ایرانیانی که در کانادا زندگی می‌کنند، با توجه به اینکه در حال حاضر روابط بین دو کشور برقرار نیست و ما نمایندگی سیاسی و کنسولی در آنجا نداریم.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در ۲۵ نمایندگی ما در خارج از کشور صدور کارت ملی انجام می‌شود و این نمایندگی‌ها در حال افزایش هستند، تصریح کرد: همچنین درصدد هستیم در کشورهایی که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند از جمله در کشور افغانستان و سوریه خدمات کنسولی را با تعرفه پایین‌تری به ایرانیان ارائه دهیم و در نشست شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور نیز این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه درصدد هستیم با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت علوم زمینه‌ای فراهم کنیم تا دانشجویان مشمول که در خارج کشور مشغول تحصیل هستند آسان‌تر بتوانند به ایران سفر کنند، در ادامه سخنانش به آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج کشور اشاره کرد و گفت: تصویب این لایحه در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار دارد؛ در این لایحه یک بازنگری در ارتباط با تسهیل هرچه‌بیشتر ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج کشور صورت گرفته و نگاه ویژه‌ای به ایرانیان دوتابعیتی دارد، چنانکه در چارچوب قانون مدنی ما بتوانیم تسهیلاتی را برای آنها فراهم کنیم. ما این‌دسته از ایرانیان را هرگز تهدید نمی‌دانیم بلکه فرصتی برای ایران، جمهوری اسلامی و همه جهان هستند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ایرانیان در هر کجای عالم باشند، منشاء خدمات زیادی بوده‌اند و در همین جلسه نیز یک‌بار دیگر از تمام ایرانیان عزیز می‌خواهیم که بدون دغدغه به سفرهای خود به ایران با علاقه و نشاطی که در این ارتباط وجود دارد ادامه دهند و گرفتار تبلیغات کاذب ایران‌هراسانه نشوند.

وی با بیان اینکه «ایران متعلق به همه ایرانیان است و دولت سیزدهم ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب و به‌کارگیری و استفاده از دانش و تجربه ایرانیان عزیز پیش‌بینی و فراهم کرده است»، اظهار کرد: ما از همه ایرانیان از جمله ایرانیان نخبه و ایرانیانی که در اقصی نقاط جهان منشاء خدمات هستند دعوت می‌کنیم بدون دغدغه به کشور سفر کنند و به آنها برای سفر به ایران خوشامد می‌گوییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha