رسیدگی به نیاز زائران در پیک‌‎های زیارتی، مستلزم حمایت‌های ملی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: شهرداری، استانداری، تشکل‌ها و عموم مردم، همه در تسهیل امر زیارت مؤثر هستند، اما حقیقت این است که هرچه باشد، دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور که به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: شهرداری، استانداری، تشکل‌ها و عموم مردم، همه در تسهیل امر زیارت مؤثر هستند اما حقیقت این است که هرچه باشد، دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند.

وی افزود: آقای وزیر این را بدانید که یکی در ایام نوروز و یکی در ایام سوگواری دهه آخر صفر، مشهدالرضا(ع) دو پیک زیارتی دارد که اگر آن روزها در شهر باشید، از همه کشور در اینجا زائر می‌بینید و بنابراین، یک ایران به مشهد می‌آید. اینجاست که می‌گوییم نگاه شهری و استانی نداشته باشید و در نوروز و دهه آخر صفر، اینجا را کانون کشور ببینید زیرا همان‌طور که میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور به مشهد مشرف می‌شوند، باید به همین ترتیب نگاه ملی و حمایت دولتی هم نسبت به زیرساخت‌های این شهر وجود داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: خوشبختانه وزارت کشور اختیارات قابل‌توجهی هم دارد و از پلیس و راهور گرفته تا استاندار و فرماندار، بخش عمده از سازمان‌دهی این جریان زیارت هم در اختیار شماست. بنابراین به یاد داشته باشید که در هر حال، در میدان بمانید زیرا اینکه استاندار و شهردار ما در پیک‌های زیارتی بداند که شخص رئیس‌جمهور، شخص معاون اول و شخص وزیر در کنارش پای‌کار است، قوت قلب می‌گیرد.

علم‌الهدی ادامه داد: در این استان وضع این نیست که بگوییم حمایت کنید شرایط بهتر شود زیرا در حال حاضر در بسیاری از زیرساخت‌ها ما حتی از حداقل‌ها نیز محروم هستیم. یک نمونه وضعیت جاده‌های استان است که اگر شما کل ایران را بگردید، جاده‌هایی به وخامت وضع جاده‌های خراسان رضوی پیدا نمی‌کنید. به این موضوع دقت داشته باشید. امروز شما در تأمین نیاز زائران پیک‌های زیارتی به مایحتاج و اقلام اساسی از ظرفیت استان‌های معین استفاده می‌کنید و به چشم می‌بینید که بازار اشباع شده و کمترین مشکلی ایجاد نمی‌شود. این تجربه موفق پیش چشم شماست بنابراین در سایر عرصه‌ها هم درنگ نکنید و ظرفیت‌های ملی را پای‌کار شهر امام رضا(ع) بیاورید.

شرایط خاص مشهد در پیک‌های زیارتی

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از تصمیمات در حال اجرا در پیک زیارتی دهه آخر صفر، گفت: مشهدالرضا(ع) در پیک‌های زیارتی شرایط خاص و ویژه‌ای را تجربه می‌کند زیرا کمتر در کشور پیش می‌آید که این حجم از جمعیت در یک بازه زمانی کوتاه در یک نقطه محدود متمرکز شوند. وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید، حتی عادی‌ترین مسائل هم می‌تواند به بحران تبدیل شود. در یک نمونه بحث سرویس‌های بهداشتی که ممکن است از نظر بسیاری از مردم موضوع چندان مهمی به نظر نیاید اما وقتی پای ۸ میلیون نفر زائر در میان باشد، کار به جایی می‌رسد که ما امسال ناچار شدیم به‌موازات سرویس‌های بهداشتی موقت، سرویس‌های بهداشتی هتل‌ها، مدارس و ادارات را هم در بافت پیرامونی حرم مطهر به کاربری عام برسانیم.

وی تصریح کرد: تدبیر ما این است که هر استانی که زائر به مشهد اعزام می‌کند، خودش متولی بازگرداندن زائرش باشد. این موضوع می‌تواند چالش‌های موجود در عرصه حمل‌ونقل را ساماندهی کند. در سایر حوزه‌ها هم اقدامات خوبی انجام شده و به‌طور مثال، شهرداری مشهد پای‌کار آمده تا در گره‌گشایی از معضل تأمین اقلام اساسی نقش‌آفرینی کند. تا جایی که مبنای عملکرد ما اجرای طرح دائمی تخفیف از ۱۵ تا ۳۰ درصد است و حتی شش قلم کالای اساسی هم که همیشه بدون تخفیف ارائه می‌شود، در غرفه‌های شهرداری با ۸ درصد تخفیف ارائه خواهند شد.

وحیدی تصریح کرد: علاوه بر این، آقای فرماندار با ۷۰۰ فروشگاه توافق کرده که اقلام مقررشده را با تخفیف ارائه کنند اما در عوض، مختصات آن‌ها در نرم‌افزار نشان درج می‌شود تا با استقبال و خرید زائران، مسئله تخفیف با سود حاصل از فروش بیشتر جبران شود. در موضوع حمل‌ونقل عمده هم طرح قطار سریع‌السیر مطرح بود که بعدتر با طرح قطار برقی جایگزین شد تا هم در مصرف انرژی به نفع باشد و هم موضوع سرعت را برآورده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha