کد خبر: 203693
۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۴۸
شرایط استخدام افراد دارای معلولیت

مدیرکل مراکز روزانه بهزیستی کشور درباره شرایط استخدام افراد دارای معلولیت توضیح داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا) افروز صفاری فرد، درباره استخدام افراد دارای معلولیت گفت: طبق قانون، معلولین می‌توانند از سهمیه ۳ درصد اشتغال استفاده کنند.

این سهمیه به چه صورت است؟

او بیان کرد: وقتی دستگاه‌های اجرایی می‌خواهند مجوز استخدام را از سازمان اداری استخدامی بگیرند باید ۳ درصد آن را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. بعد از این اتفاق شغلِ‌محل‌ها مشخص و در آزمون استخدامی درج می‌شود. افراد دارای معلولیت باید در آزمون ثبت نام کرده تا بتوانند از شغل محل‌های تعیین شده استفاده کنند.

صفاری فرد تصریح کرد: آزمون با شرایط استاندارد با مناسب سازی برگزار می‌شود. بعد از برگزاری آزمون تعداد بیشتری از افراد معلول مورد پذیرش سهمیه قرار می گیرند. بعد از آزمون باید در کمیسیون‌های پزشکی و جلسات مصاحبه شرکت کنند. کمیسیون‌های پزشکی توسط دستگاه هایی انجام می شود که می‌خواهند جذبشان کنند، اما مصاحبه را بخش توانبخشی انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: تا الان توانسته ایم هر ساله میزان پذیرش را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم. سال ۹۵ تنها ۱۸۲ نفر توانستند از قانون ۳ درصد استفاده کنند ولی تا سال گذشته از ۱۴۳۹ سهمیه ۵۲۸ نفر شرکت کرده و طبق آزمون استخدام شده اند. یک سری اعتراضات هم وجود دارد که بیشتر به دلیل انتخاب اشتباه افراد معلول است. آن ها به درستی وضعیت خود را در سیستم تعیین نمی‌کنند. اکثر دستگاه‌ها هم برای مصاحبه از نمایندگان بهزیستی کمک می‌گیرند که بتوانند فرصت خوبی را برای افراد معلول رقم بزنند.

چه تعداد می‌توانند در آزمون شرکت کنند؟

مدیرکل مراکز روزانه بهزیستی کشور بیان کرد:به طور مثال در آزمون امسال ۱۴۳۹ سهمیه برای افراد معلول در نظر گرفته شده است که توسط دستگاه‌های اجرایی با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی مشخص شده بتوانند از قانون ۳ درصد بهره ببرند.

مشکلات استخدام افراد معلول

صفاری فرد گفت:گاهی به دلیل انتخاب اشتباه گزینه با افراد عادی سنجش می‌شوند و یا مدرک تحصیلیشان با آن مدرک مد نظر تطابق ندارد. برخی از دستگاه‌ها به طور مثال وزارت آموزش و پرورش برای جذب افراد نابینا در قسمت آموزش با مشکلاتی رو به رو شده اند. در این بین باید افراد کم بینا یا نابینا دقت داشته باشند که مرحله آموزگاری را انتخاب نکنند.

او بیان کرد: برخی دستگاه ها مثل وزارت نفت سهمیه ۳ درصد را ایجاد نکرده است، اما حالا این اتفاق در حال بروزرسانی است. تمام دستگاه‌ها و سازمان بهزیستی پیگیری‌های لازم را دارند تا بتوانند شرایط مناسبی را برای این دسته گروه‌ها ایجاد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha