رعایت بهداشت، بیماری‌های انگلی را ضربه فنی می‌کند

مدیرگروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن توضیح در خصوص انواع بیماری‌های انگلی، در عین حال رعایت بهداشت را از اصول اولیه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها دانست.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) دکتر علی حقیقی - انگل شناس، ضعف در سیستم ایمنی و عدم رعایت بهداشت را از مهمترین دلایل ورود انگل‌ها به داخل بدن انسان دانست و گفت: رعایت بهداشت شخصی و بهداشت مواد غذایی از اصول اولیه پیشگیری از ورود انگل‌ها به بدن محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که دو نوع انگل تک یاخته و کرم‌ها در ایران مشاهده می‌شود، تصریح کرد: انگل‌های تک یاخته همچون ژیاردیا، مالاریا و لیشمانیا و انگل‌های کرمی مانند اکینوکوکوس که منجر به بروز کیست هیداتید می‌شود، از انواع آلودگی‌های انگلی در کشور هستند.

حقیقی اظهار کرد: انگل میکروسکوپی ژیاردیا در کودکان بیشتر از بزرگسالان، به دلیل عدم رعایت بهداشت شخصی و آلوده ماندن دست‌ها هنگام استفاده از سرویس بهداشتی، بروز می‌کند. این انگل بیشتر در روستاها دیده می‌شود. آمار ابتلا به این انگل سه تا چهار درصد گزارش شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص میزان شیوع تک یاخته مالاریا و لیشمانیا که عامل بروز بیماری‌هایی همچون سالک است، عنوان کرد: در خصوص این بیماری‌ها و شیوع آن در کشور جای نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: بیماری‌های ناشی از انگل‌های کرمی همچون کیست هیداتید نیز درایران نادر است؛ به طوری که از هر هزار نفر، یک مورد ابتلا گزارش می‌شود. البته این آمار تا پیش از آغاز پاندمی کرونا فراز و نشیب‌هایی داشت که با آغاز این همه‌گیری و به دنبال رعایت بهداشت فردی کاهش چشمگیری داشته است.

حقیقی در خصوص راه انتقال کرم اکینوکوکوس، گفت: میزبان اصلی کرم‌های عامل کیست هیداتید، سگ‌سانان هستند؛ به این معنی که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند. سگ‌های آلوده، از طریق مدفوع خود تخم این کرم‌ها را در مزارع و مراتع رها می‌کنند و دفع تخم‌های کرم بالغ باعث آلودگی خاک و آب می‌شود. سپس حیوانات اهلی مانند گوسفند، بز، گاو و شتر هنگام چریدن تخم‌ها را می‌خورند و انسان از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به تخم‌ها و یا از طریق تماس مستقیم با سگ‌های آلوده با انگل، آلوده می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی اصل اولیه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های انگلی است و این موضوع با کاهش چشمگیر آمار ابتلا به دنبال آغاز پاندمی کرونا قابل تایید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha