جزئیات استقرار بالن فضایی اینترنت در مرز مهران

مسوولان با اعلام اینکه مشکل آنتن دهی در مسیرهای منتهی به مرزی مهران وجود ندارد، از احداث ۱۳ سایت دائم تلفن همراه در مسیرهای منتهی به مرز مهران خبر داده و گفته اند که با استقرار بالن فضایی در پایانه شهید سلیمانی نیز چتر وای فای رایگان برای استفاده زائران حسینی در مرز مهران فراهم شده است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا) بالن مخابراتی به جای مبارزه با باد، از "هوش مصنوعی" استفاده می‌کنند تا ارتفاع خود را تغییر دهند و برای رسیدن به مقصد خود از جریان هوا استفاده می‌کنند؛ این امر می‌تواند به طی مسیرهایی منجر شود که طولانی و یا پیچیده هستند ولی در عین حال به انرژی بسیار زیادی هم نیاز ندارند. همچنین این بالن‌ها می‌توانند دسترسی به اینترنت را با ثبات بیشتری فراهم کنند.

در ایران، چند سالی است که به مناسبت فرا رسیدن اربعین، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمات ویژه‌ای را برای زائران درنظر می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به بالن سازمان فضایی که یکی از کارکردهایش ارایه اینترنت رایگان است اشاره کرد.

بالن‌های مخابراتی، بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر قرار گیرد و ارتباطات زمینی را ایجاد کنند. از جمله کاربردهای این بالن‌ها می توان به استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد؛ در واقع با استفاده از چت‌های وای فای این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می شود.

سال گذشته با تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بالن مخابراتی در مرز مهران استقرار یافت و پس از استقرار این بالن محموله مخابراتی LTE-۴G با هدف ارایه سرویس وای فای رایگان به ۳۰۰۰ نفر راه اندازی شد.

سامانه بالن مخابراتی که سال گذشته در مرز مهران ایجاد شده بود قابلیت حمل محموله مخابراتی و محموله پایشی(تصویربرداری) روی آن وجود داشت؛ گفته شده بود این بالن قابلیت استقرار محموله مخابراتی تا ارتفاع ۱۰۰ متری با توجه به مجوزهای کسب شده را دارد و همچنین سامانه مذکور دارای چهار جزء اصلی پاکت، سکوی پرواز، محموله مخابراتی یا محموله پایشی و سکوی زیستی است که شامل اتاق استراحت و اتاق کنترل است.

همچنین اعلام شده بود پاکت این سامانه دو جداره بوده و قابلیت نگهداری گاز هلیوم برای پرواز در آسمان را دارد. سکوی پرواز آن نیز که روی یک کفی متحرک نصب شده و امکان برخاست و فرود پاکت روی آن وجود دارد، به گونه‌ای طراحی شده که قابل جابه‌جایی با یک تریلی را دارد و در صورت نیاز قابل حمل به مکان‌هایی است که دچار بحران مانند سیل، زلزله و... می‌شوند.

در همین رابطه به تازگی علی کریمی- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام، با اشاره به اهمیت مرز مهران بخصوص در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به پیش بینی تردد ۶۵ درصدی زائران اربعین از پایانه مرزی مهران بنابراین تامین ارتباطات پایدار و مناسب از اولویت های حوزه ارتباطات در ایام اربعین به شمار می رود.

وی تردد بیش از ۶۵ درصدی زائران به استان ایلام و حرکت آنان از پایانه مرزی مهران به سمت عتبات عالیات را مهم توصیف کرد و افزود: پایانه مرزی مهران مهم ترین گذرگاه کشور برای سفر زائران امام حسین علیه السلام به کشور عراق محسوب می شود و این عامل مسئولیت ما در قبال ارائه خدمات پایدار و مناسب به زائران را دوچندان می کند.

کریمی از پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه در جاده های منتهی به مهران خبر داد و گفت: تمام مناطق شهری، روستایی و جاده ای مهران دارای پوشش کامل ارتباطی هستند.

وی با اشاره به اقدامات ویژه اربعین حوزه ارتباطات و فناوری در مرز بین‌المللی مهران، گفت: در راستای خدمت‌رسانی هر چه مطلوب‌تر به زائران اباعبدالله ‌(ع) و جلوگیری از مشکل آنتن‌دهی در ایام اربعین، ۱۳ سایت دائم تلفن همراه از نقاط ورودی زائران به استان تا مرز مهران پیش بینی شده است.

کریمی با بیان اینکه اربعین پارسال مشکلی از لحاظ پوشش و آنتن‌دهی تلفن همراه نداشتیم، افزود: امسال اقدام به افزایش تعداد سایت‌های دائم و پرتابل تلفن نیز همراه کرده‌ایم و علاوه بر افزایش تعداد سایت‌های دائم، ۱۵ سایت‌ پرتابل نیز در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مستقر و درحال سرویس دهی هستند.

مدیرکل ارتباطات استان ایلام با بیان اینکه اجرای ۲۲ پروژه به صورت دایمی در مسیرهای اربعین توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شامل، احداث ۱۳ سایت جدید، ارتقا تکنولوژی ۵ سایت و همچنین نصب ۴ دستگاه رپیتر در پایانه مرزی مهران و مسیرهای منتهی به مرز مهران در دست اجرا است، تصریح کرد: در زمینه تکمیل و توسعه زیرساخت های اربعین با تامین اعتبار ۶۰ میلیارد تومان توسط اپراتور ها و همچنین از محل اعتبارات وزارت و با دستور وزیر ارتباطات هزینه شده است.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با بیان اینکه مشکل آنتن دهی در مسیرهای منتهی به مرزی مهران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت استان نیز ضمن افزایش ظرفیت پهنای باند مسیر مهران، زیرساخت مناسبی برای اپراتورهای تلفن همراه فراهم کرده است.

کریمی همچنین از استقرار بالن فضایی و ایجاد چتر وای فای رایگان در پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران توسط پژوهشگاه فضایی خبر داد.

مدیرکل ارتباطات استان ایلام درباره اقدامات اداره پست در ایام اربعین گفت: باجه های پست یافته در شهر و مرز مهران و مسیرهای کربلا و نجف جهت ساماندهی اشیا گمشده ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۶۲ مورد اشیا گمشده زوار که بیشتر شامل کارت ملی، گذرنامه و کوله پشتی بود به آدرس گیرندگان ارسال شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha