سالانه یک میلیون بیمار خارجی در کشوردرمان می شوند

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات ایران در حوزه دیپلماسی سلامت، در عین حال از مراجعه سالانه یک میلیون بیمار خارجی به ایران جهت درمان خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر محمدحسین نیکنام گفت: ما از این بخش تحت عنوان دیپلماسی سلامت یاد می‌کنیم که بستر مناسبی برای توسعه تعاملات بین‌المللی کشور است.

وی افزود: سه سیاست مهم در این بخش مدنظر ما است؛ اول بین‌المللی سازی ظرفیت‌های بخش سلامت کشور است که فعالیت‌های ما باید بازتاب بهتری داشته باشد تا ظرفیت ما در آموزش، درمان، تحقیقات و... مشخص شود. محور دوم فعالیت‌ها ایفای نقش موثر منطقه‌ای با اولویت همسایگان است؛ معتقد هستیم که بدون سلامت همسایگان، نمی‌توانیم از پایدار بودن دستاوردهای سلامت خود هم مطمئن باشیم؛ چون ما مرزها و همسایگان زیادی داریم. محور سوم نیز توسعه‌ همکاری‌های علمی و اقتصادی و افزایش سهم کشور از بازار سلامت است که در زمینه دارو و تجهیزات با توجه به اینکه بخش عظیم نیاز خود را تامین می‌کنیم، ظرفیت صادرات را با توجه به قیمت مناسب و کیفیت بالا داریم.

نیکنام ادامه داد: تامین واکسن‌های مورد نیاز کشور در بحرانی‌ترین شرایط کرونا از دستاوردهای مهم ما بود. تعمیق همکاری با سازمان‌های بین‌المللی سلامت محور از اقدامات دیگر ما بود تا از ظرفیت این مراکز استفاده شود. اتفاق خوبی سال قبل رخ داد که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل مسئول تهیه گزارش آثار زیانبار تحریم‌های ظالمانه بر ایران شد و ملاقات‌هایی با انجمن‌ها، بیماران و مسئولین داشت.

وی افزود: پیرو شکل دادن همکاری‌ با همسایگان در زمینه سلامت همکاری با گروه G5 شامل کشورهای ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و سازمان بهداشت جهانی در دولت سیزدهم از سر گرفته شد. از نظر وضعیت سلامت ما وضعیت بهتری داریم و کارگاه‌های مختلف آموزشی برای متخصصان این کشورها برگزار کردیم. ظرف ۸ ماه پایانی سال قبل نیز ۳ اجلاس با کشورها داشتیم که در مورد بهداشت تجمعات مذهبی در آستانه اربعین حسینی، بیماری‌های مسری و... صحبت کردیم. همکاری‌های گروه G5 در دنیا نمونه است و اجلاس بعدی هم در مهرماه با محوریت دارو برگزار خواهد شد. از پنجم تا هفتم مهرماه نیز نمایشگاه بزرگ دارو را (ایران فارما) داریم که با اجلاس همزمان می‌شود.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، تاکید کرد: ایران جزو همکاری‌های شانگهای درآمده است. بریکس هم جمع اقتصادی است که زمینه‌های سلامت هم دارد و در همه این زمینه‌ها ما آمادگی داریم.

وی افزود: در زمینه آموزش ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند و سالانه حدود یک‌میلیون بیمار خارجی برای درمان به ایران می‌آیند. همچنین بیش از ۱۰ تفاهم نامه جامع همکاری دو جانبه در حوزه سلامت داشتیم و به تعمیق همکاری با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی پرداختیم. ورود موثر در بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشورهای همسایه، تعمیق همکاری های دو جانبه در قالب دیدار با بیش از ۲۰ وزیر بهداشت و... گام مهم دیگر ما در این دولت بود. همکاری با کشورها بین وزارتخانه‌ها تقسیم شده است و ما مسئول رابطه با کشور کوبا و سوییس هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha