کد خبر: 202964
۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۴
قدرت‌نمایی صنعت دارویی ایران

صنعت تولید ماده موثره دارویی از اهمیت بالایی نسبت به تولید دارو برخوردار است و تعداد کشورهایی که صنعت تولید ماده موثره را دارند، خیلی اندک است و ایران نیز یکی از همین چند کشور است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)یکی از دو رویداد مهم در حوزه صنعت داروسازی کشور، از روز سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های ایران مال برگزار می‌شود.

در این رویداد، شرکت‌های داخلی نسبت به معرفی محصولات و خدمات خود به بازار جهانی اقدام می‌کنند. همچنین، فرصت می‌یابند همکاری‌های جدیدی را در زمینه تحقیق، توسعه و فناوری آغاز کنند.

تولید ۵۰۰ ماده موثره دارویی در کشور

میثم کریمی مشاور سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، از ایران به عنوان یکی از معدود کشورهای دارای دانش و صنعت تولید ماده موثره دارویی نام برد و گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ ماده موثره دارویی در داخل کشور تولید می‌شود و اینکه قرار است از ۵ ماده موثره جدید نیز در نمایشگاه فارمکس رونمایی شود.

رویداد فارمکس ۲۰۲۳ در فضایی با ۶۰ هزار مترمربع مساحت و با حضور ۵۳۰ شرکت برگزار می‌شود.

در این رویداد ۱۲۰ عنوان نشست تخصصی، کارگاهی و…، برگزار می‌شود که فقط ۴۰ کارگاه آن آموزشی است و به شرکت کنندگان گواهی حضور اهدا می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه فارمکس گفت: نمایشگاه امسال بسیار قدرتمند و به صورت بین المللی برگزار خواهد شد؛ به طوری که نمایندگان ۵۰ کشور با وجود تحریم‌ها در این رویداد شرکت خواهند کرد.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های مثبت و جدید این رویداد، می‌توان به حضور ۱۶ هیئت تجاری با همراهی سفرای آنها اشاره کرد. از این رو سلسله نشست‌های B۲B در این رویداد برگزار خواهد شد که مسئولیت آنها را امور بین الملل وزارت بهداشت بر عهده گرفته و سفرای ۸ کشور نیز برای حضور در این نشست‌ها اعلام آمادگی کرده اند.

ارزآوری ماده موثره دارویی

کریمی به سهم مواد موثره از صادرات دارو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۵۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشیم و پیش بینی می‌شود این رقم در ۱۴۰۲ به ۷۰ میلیون دلار افزایش یابد.

وی افزود: البته ظرفیت ارزآوری از تولیدات ماده موثره دارویی خیلی بیشتر از این اعداد است و امید است با باز شدن بازارهای جهانی و برگزاری چنین رویدادهایی بتوانیم حجم درآمدهای ارزی از مسیر صادرات دارو و ماده موثره دارویی را به صورت چشمگیری افزایش دهیم.

صادرات ایران به کشورهای منطقه و آمریکای جنوبی

کریمی در خصوص کشورهای هدف صادرات ماده موثره دارویی، به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، ترکیه و…، اشاره کرد و گفت: قرار است در پاییز امسال، صادرات ماده موثره به کوبا نیز آغاز شود.

وی افزود: کشورهای آمریکای جنوبی طی بازدیدی از خطوط تولید ایران نسبت به تهیه ماده موثره از ایران خیلی استقبال کردند، زیرا؛ آنها بیشتر تولید نهایی محصول را دارند و ظرفیتی در زمینه تولید ماده اولیه ندارند و نیازمند واردات هستند.

حضور در بازار دارویی روسیه

کریمی به حضور ایران در بازار دارویی روسیه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه سال گذشته بسیار مورد استقبال روس‌ها قرار گرفت و طی آن ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد با آنها برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید آنتی بیوتیک منعقد کردیم که دستاوردهای آن نیز نصیب کشور خواهد شد. امسال نیز از آنها دعوت به عمل آمده تا در پنجمین دور از برگزاری فارمکس حضور یابند و دستاوردهای تازه‌تر را برای توسعه همکاری‌ها مشاهده کنند. به طور کلی روسیه به عنوان یکی از مقاصد اصلی صادراتی ایران معرفی می‌شود و برنامه‌هایی نیز متناسب با آن در دست اجرا داریم.

رقابت ایران با چین و هند در تولید ماده موثره دارویی

فرامرز اختراعی رئیس هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، گفت: ایران در تولید ماده اولیه دارو، قدرتمند شده و قیمت‌های ما خیلی پایین‌تر از چین و هند است.

وی افزود: ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعاً یک کشور تولیدکننده قوی شده‌ایم و هر قلم ماده موثره را شاید چندین کمپانی به طور موازی تولید می‌کنند.

اختراعی گفت: امروز شرایط فوق‌العاده‌ای را داریم تجربه می‌کنیم و من واقعاً احساس می‌کنم تا دو سه سال دیگر و شاید زودتر، به یک درجه بزرگی از حوزه صادرات خواهیم رسید.

قدرت‌نمایی ایران در صنعت داروسازی

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که در صنعت تولید ماده مؤثره دارویی ایران، جزو کشورهای پیشرو است و همگان به این موضوع اذعان دارند، گفت: هر چه به سمت عمق بخشی در تولید مواد موثره برویم، ارزش افزوده صنعت داروسازی کشور بیشتر خواهد شد.

وی افزود: استراتژی و سیاست سازمان غذا و دارو، واردات دارو نیست و اجازه نمی‌دهیم به تولید آسیب برسد.

محمدی بر حمایت بیش از پیش وزارت صمت از صنعت داروسازی کشور تاکید کرد و گفت: به روزرسانی ماشین آلات صنایع دارویی کشور، نیاز به حمایت وزارت صمت دارد و امیدواریم این نگاه ویژه متوجه صنعت داروسازی باشد. زیرا، ما همه امکانات لازم اعم از نیروی انسانی متخصص را داریم که باید حمایت شود.

جایگاه پتروشیمی در صنعت داروسازی

زین العابدین سلیمانی پرگو رئیس پشتیبانی صنایع پایین دست پتروشیمی گفت: مواد پتروشیمی به طور میانگین تنی ۴۰۰ دلار فروخته می‌شود، اگر در حوزه دارو وارد بشود ۱۰ برابر، ۲۰ برابر و بعضاً تا ۱۰۰ برابر هم بالا می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha