تغییر نام "پزشک خانواده " به "سلامت خانواده" دردی از مردم دوا نمی کند

 قرار است از ابتدای شهریور طرح سلامت خانواده ، جایگزین نظام ارجاع شود.وزارت بهداشت در حالی نام طرح پزشک خانواده را تغییر داده که در کشور ما  هیچ سیستم ثبت الکترونیکی جامع و کاملی در نظام سلامت وجود ندارد و برای آن بودجه ی پایداری در نظر گرفته نشده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر عین اللهی،وزیر بهداشت در توضیح کلی درباره این طرح اعلام کرده در این طرح ایجاد پرونده سلامت با استفاده از ابزارهای جدید و الکترونیکی و بدون نیاز به پزشک و مراقب بهداشت انجام می‌شود و کلیه اطلاعات به صورت سیستمی در پرونده الکترونیک فرد ثبت شده و بازخوردهای لازم از طریق سیستم به فرد داده می‌شود. اجرای طرح سلامت خانواده با تشکیل پرونده سلامت برای هر فرد از جامعه عملیاتی می‌شود تا هر گونه اقدام برای درمان در سطوح تخصصی و فوق تخصصی بدون نظر پزشک عمومی میسر نشود.

عین اللهی مدعی است هر فردی که از کانال سلامت خانواده مراجعه کند، ۹۵ درصد خدمات خود را رایگان دریافت خواهد کرد و این عدد در مناطق محروم ۱۰۰ درصد خواهد بود.

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از سال 84 در کشور اجرا شده و از آن به بعد هر وزیر در هر دولتی روی اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع مانور میدهد اما همچنان پس از گذشت حدودا 18 سال این برنامه نه یک برنامه منسجم دارد و نه یک بودجه پایدار و در هر دولت دستخوش تغییراتی میشود که همین موضوع هم باعث به تاخیر افتادن اجرای کامل و بی قید و شرط آن میشود.

اگر نسخه الکترونیک را در نظر نگیریم در حال حاضر در کشور ما هیچ سیستم ثبت الکترونیکی جامع و کاملی در نظام سلامت وجود ندارد که همه سطوح مختلف سلامت را به هم متصل کند.

قدر مسلم آن است که تا وقتی هم که بودجه پایداری برای آن در نظر گرفته نشود این برنامه در حد ی شعار و نهایتا اجرای دست و پا شکسته در برخی مناطق کشور خواهد بود.همان که در مازندران و فارس شاهدش بودیم. شاید هم به سرنوشت طرح تحول سلامت و یا طرح دارویار دچار شود. چرا که در این تغییر چندباره بنظر میرسد تنها نام این طرح عوض شده و مقداری اهداف جدید که بنظر نمیرسد قابلیت اجرایی در شرایط حال حاضر کشور را داشته باشد به آن افزوده شده است.

به قول یغمای جندقی : گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha