فعالیت ۲۸۰۰ دندانپزشک در ۳۴۰۰ مرکز جامع سلامت

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که ۲۸۰۰ دندانپزشک در ۳۴۰۰ مرکز جامع سلامت مشغول به کار هستند، بر ضرورت هماهنگی معاونت‌های بهداشت و آموزش در بحث آموزش و به کارگیری فارغ التحصیلان دندانپزشکی تاکید کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) دکتر زهرا سیدمعلمی گفت: ارتباط و هماهنگی بین دو حوزه بهداشت و آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا دانشجویانی که در دانشکده‌های دندانپزشکی تربیت می‌شوند اولین جایی که ارائه خدمت می‌کنند در مراکز جامع خدمات سلامت است.

وی افزود: بنابراین لازم است ارتباط و هماهنگی خوبی بین حوزه آموزش و بهداشت و دانشکده‌های دندانپزشکی با معاونت‌های بهداشت دانشگاه در سطح کشور وجود داشته باشد و در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، پژوهش و ارائه خدمات درمانی با هم همکاری داشته باشند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت بیان کرد: باید روی آموزش مواردی که مورد نیاز مراکز جامع خدمات سلامت و مورد نیاز مردم است در حوزه خدمات دندانپزشکی تاکید بیشتری شود.

سیدمعلمی اظهار داشت: آموزش عملی و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی برای ارائه خدمات بهتر به مردم ضروری است. بویژه در خدماتی که مربوط به حوزه پیشگیری و خدمات پایه دندانپزشکی است، این مساله اهمیت بیشتری دارد.

ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که حضور دانشجویان در عرصه مراکز خدمات جامع سلامت و آشنا شدن با نظام سلامت کشور مهم است، یادآور شد: در حوزه پژوهش دندانپزشکی نیز باید پژوهش‌ها کاربردی باشد تا بتواند مشکلات نظام سلامت را مرتفع کند.

سیدمعلمی افزود: بررسی وضعیت موجود حوزه سلامت دهان و دندان می‌تواند یکی از حوزه‌های پژوهشی باشد و بانک اطلاعاتی خوبی در راستای پیمایش‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود، در این زمینه ایجاد شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت‌های علمی و پژوهشی دانشکده‌های دندانپزشکی از مداخلات سلامتی که در دهان و دندان انجام می‌شود، گفت: همچنین مداخلات سلامت دهان و دندان از نقطه نظر اقتصادی می تواند ارزیابی و آنالیز شده و مورد پژوهش دانشگاه‌ها قرار گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: پژوهش درباره مواد جدید به ویژه مواد پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و پوسیدگی‌ها برای عرضه آن‌ها در سطح جامعه میدان دیگر پژوهشی است که دفتر سلامت دهان و دندان از کارهای تحقیاتی در این زمینه‌ها حمایت می‌کند.

دکتر سیدمعلمی گفت: ارتباط دو طرفه بین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت و دانشکده های دندانپزشکی نیز نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اعلام کرد: معاونت بهداشت ۳۴۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت در کشور دارد که نزدیک به ۲۸۰۰ دندانپزشک در این مراکز مشغول به کار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha