هشت گام کاربردی برای مدیریت بیماری دیابت

برخی از روش ‌های کنترل قند خون شاید نیاز به صرف زمان اندکی داشته باشد، اما انجام این اقدامات در صورت ابتلای فرد، فرصتی را برای رسیدگی لازم و ارتقای سلامت، ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس ، برخی از روش ‌های کنترل قند خون شاید نیاز به صرف زمان اندکی داشته باشد، اما انجام این اقدامات در صورت ابتلای فرد، فرصتی را برای رسیدگی لازم و ارتقای سلامت، ایجاد می کند.

فراموش نکنیم بیماری قند خون دارای زمینه‌ های ارثی نیز هست و اگر در میان خانواده کسانی مبتلا به قند خون هستند، باید تلاش کنیم با انتخاب سبک زندگی سالم، این خطر را از خود دور کنیم.

پیاده روی کوتاه

فعالیت ‌های هوازی مانند پیاده روی یکی از موثرترین راه‌ ها برای پایین آوردن قند خون است و تحقیقات نشان می ‌دهد انجام سه وعده ۱۵ دقیقه ای پیاده روی در طی روز به ویژه بعد از غذا، در کنترل قند خون بسیار موثر است.

مصرف سالاد و غذاهای سبک در وعده شام

انتخاب یک سالاد ساده در شب هنگام به عنوان وعده شام و استفاده از سبزی ها با حجم بالا و کم کالری به از دست دادن وزن اضافه در بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند. استفاده از سرکه یا آبلیمو همراه با سالاد مفید است، چون می تواند منجر به کاهش قند خون شود و تاثیر مثبتی بر قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دارد. سرکه یک طعم دهنده بدون کالری است و برای کنترل وزن در هنگام مصرف سالاد بسیار مفید است. بهتر است سرکه را در ظرف چاشنی کنار سایر چاشنی ها بر روی میز قرار دهیم تا از آن به جای سس سالاد استفاده شود. برای تهیه سس سالاد می‌توان دو سوم میزان از سرکه و یک سوم روغن زیتون را با هم مخلوط کرد.

داشتن یک یادداشت غذایی

از دست دادن حتی پنج کیلوگرم وزن می تواند مدیریت و کنترل قند خون را بهتر کند. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک یادداشت غذایی روزانه می تواند فرآیند کنترل وزن را موفق تر کند. ثبت هر وعده غذایی و یادداشت موادی که مصرف کرده ایم، شاید هر دفعه تنها دو دقیقه زمان بگیرد، اما یکی از بهترین و البته رایگان ترین راه ها برای اندازه گیری میزان کالری دریافتی در مبتلایان به دیابت است.

غذای مصرفی در محل کار را از منزل تهیه کنید

رفتن به رستوران و مصرف فست فودها راهی فوری برای از بین بردن حالت گرسنگی است و البته حجم زیادی از سدیم و کالری را نیز به مراه کربوهیدرات های تصفیه شده وارد بدن می کند؛ در عوض به همراه داشتن یک بسته غذایی سالم همراه با محصولات تازه و غلات سبوسدار می تواند مدیریت قند خون را در مبتلایان به دیابت بسیار راحت تر کند.

انجام ورزش های قدرتی در هفته

اگرچه ورزش های هوازی منظم مانند پیاده روی برای کنترل اضافه وزن و چاقی در بیماران مبتلا به دیابت موثر است، اما انجام ورزش های قدرتی برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت می شود و انجام آنها دو تا سه وعده در هفته ضروری به نظر می رسد.

بررسی سلامت پاها

دیابت می تواند به رگ‌ های خونی آسیب بزند و منجر به تاخیر در بهبودی زخم در بدن و در نهایت قطع عضو به ویژه از ناحیه پاها شود. اگز زخم های باز درمان نشود، ممکن است در بیماران مبتلا به دیابت عفونت های جدی به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به دیابت به همین دلیل باید هر روز نسبت به بررسی سلامت پاهای خود اقدام کنند و در صورت بروز هرگونه بریدگی و کبودی اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهند. اگر زخم بعد از ۴۸ ساعت شروع به بهبود نکرد، باید با پزشک تماس گرفته شود. اگر به عنوان فرد مبتلا به دیابت قادر به چک کردن تمام نقاط پای خود نیستید، از دیگران کمک بگیرید و یا با استفاده از یک آینه این کار را انجام دهید.

دور کردن استرس

استرس و دیابت رابطه مستقیم با هم دارد؛ به این ترتیب که هنگامی که تحت فشارهای فیزیکی، ذهنی و عاطفی هستید، بدن شروع به پمپ کردن کورتیزول و در نهایت افزایش سطح قند خون می کند. مدیریت استرس باید به طور موثر انجام شود و شاید برای این کار فقط به 10 دقیقه زمان نیاز باشد. استفاده از روش های آرام بخش و تمرین های تنفسی، روش های تنفس عمیق و موارد مشابه برای دور کردن استرس و کنترل قند خون موثر است.

اندازه گیری منظم قند خون

توصیه های زیادی برای این کار شده است و مبتلایان به دیابت نوع دو باید قند خون خود را دست کم یک بار در روز اندازه گیری کنند. بهترین زمان برای این کار در صبح و یا زمانی است که از خواب برخواسته اید. در مورد اندازه گیری قند خون در مواقع قبل و بعد از غذا نیز می توان با پزشک مشورت کرد.

«مریم کوهکن»، کارشناس واحد پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha