شرط خودکفایی ایران در تولید دارو/ می توانیم رقیب چین و هند بشویم

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی ایران، به جایگاه صنعت پتروشیمی در تولید دارو پرداخت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) دارو به عنوان یک کالای استراتژیک در دنیا شناخته می‌شود که تأمین آن برای امنیت هر کشوری حائز اهمیت است. از همین رو، کمپانی‌های بزرگ دارویی در جهان، تلاش می‌کنند نبض بازار دارویی را در اختیار خود گرفته و کشورها را وابسته به خود نگه دارند.

صنعت داروسازی ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توانسته این شرایط را به نفع کشور تغییر داده و از یک کشور کاملاً وابسته و وارد کننده دارو، به کشوری تبدیل شویم که توانسته بیش از ۹۷ درصد داروی مورد نیاز را تأمین کند و حتی صادرات دارو نیز داشته باشد.

اما، نکته مهم در مقوله خودکفایی صنعت داروسازی، دسترسی به مواد موثره ساخت دارو است که اگر چنین شرایطی برای صنعت رقم نخورد، بالاجبار در وابستگی باقی خواهد ماند.

صنعت تولید مواد مؤثره دارویی کشور، در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که ۷۰ درصد مواد اولیه صنعت داروسازی را تولید می‌کند.

در همین راستا، سید محمدرضا موسوی اصفهانی نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، تشریح اهمیت تولید ماده پیش ساز و ماده موثره برای تولید دارو پرداخت.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که صنعت تولید مواد مؤثره دارویی در کشور، صنعت جوانی است که در سه دهه گذشته شکل گرفته است، گفت: در حال حاضر، عمدتاً شاهد فعالیت بخش خصوصی در این عرصه هستیم.

موسوی با عنوان این مطلب که صنعت تولید ماده موثره در کشور ما عمق ندارد، افزود: برای تولید ماده موثره دارو، نیاز به پیش سازها داریم که متأسفانه در این زمینه خیلی کار نکرده ایم و اغلب پیش سازها برای تولید ماده موثره دارو، وارداتی است.

وی با عنوان این مطلب که بیشترین ارزش افزوده در تولید پیش سازها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: با تکمیل زنجیره ارزش و دارو تولید ماده موثره همراه با پیش سازها، به صرفه جویی ارزی بیشتری نائل می آییم و عمده ارزش افزوده حاصل کشور می‌شود.

این فعال صنعت تولید مواد مؤثره دارویی در کشور تاکید: صنعت تولید مواد موثره زمانی موفق تر می‌شود که به تولید عمق بدهیم و بتوانیم پیش سازها را در داخل کشور تولید کنیم.

وی افزود: الان استراتژی صنعت مواد موثره دارویی در داخل کشور، همین رویکرد و سیاست است که به تولید عمق بدهیم.

موسوی با اشاره به جایگاه دو کشور چین و هند در تولید مواد موثره و پیش سازها در جهان، گفت: ما برای رقابت با این دو کشور، یک سری مزیت‌ها داریم که می‌تواند ایران را به کشوری برای ساخت و تولید پیش سازها تبدیل کند.

این تولید کننده مواد موثره دارویی، با عنوان این مطلب که پایه تولید قریب به اتفاق داروهای شیمیایی مواد نفتی است، اضافه کرد: ما یک سری مواد پایه نفتی و پتروشیمی در کشور داریم و علاوه بر آن، از دانش فنی و نیروی متخصص و مجرب در زمینه تولید پیش سازها برخورداریم که می‌تواند ما را به قدرت سوم تولید پیش سازهای مواد موثره دارویی در جهان بدل سازد.

وی ادامه داد: ما برای صادرات مواد موثره و پیش سازها، مشتریان خوبی در اطراف خودمان داریم که می‌تواند زمینه ارزآوری را برای کشور رقم بزند.

موسوی با عنوان این مطلب که در حال حاضر برای تولید پیش ساز پُرمصرف ترین آنتی بیوتیک کشور ورود کرده‌ایم، افزود: تولید ماده موثره همراه با پیش سازها، مزیت بالاتری دارد و با توجه به اینکه ما کشوری متفاوت از دیگر کشورها هستیم و در شرایط تحریمی به سر می بریم؛ اگر نخواهیم در تولید پیش سازها ورود کنیم، ممکن است دچار بحران در تولید مواد موثره و به دنبال آن، در تولید دارو بشویم.

وی در توضیح بیشتر اهمیت تولید پیش سازها، گفت: برای مثال در سالیان قبل از کشورهای کره جنوبی، هلند و آمریکا، ماده جانبی پروپیلن گلایکول که در ساخت خیلی از شربت‌ها، مواد غذایی، دخانیات و…، استفاده می‌شود، وارد می‌کردیم که بعد از اولین تحریم‌ها، جلوی صادرات این ماده به ایران را گرفتند و اگر ما تولید کننده این ماده در داخل کشور نبودیم، تولید بیش از ۱۵۰ قلم دارو در داخل دچار بحران می‌شد.

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با اشاره به اینکه ایران جزو ۴ کشور دنیا در تولید مترونیدازول است، گفت: در حال حاضر ماده پیش ساز برای تولید محصول نهایی استامینوفن، در داخل کشور تأمین می‌شود و چنانچه این زنجیره تکمیل گردد می‌تواند ارزش افزوده ۱۰۰ برابری برای کشور به ارمغان بیاورد.

موسوی با تاکید بر اینکه باید جلوی خام فروشی را بگیریم، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی حلقه اتصال زنجیره تولید داروهای شیمیایی است و ما این مزیت را نسبت به چین و هند داریم که از محصولات پتروشیمی خودمان برای تولید پیش سازها استفاده کنیم و اجازه ندهیم این محصولات در خارج از کشور به ماده پیش ساز تبدیل شوند و بعد با چندین برابر قیمت به ایران صادر شود.

وی از ایران به عنوان سومین کشور دنیا در تولید ماده موثره دارویی نام برد و گفت: بودجه ترکیه برای دارو، ۲۰ میلیارد دلار است، در حالی که ما حداکثر ۲ تا ۳ میلیارد دلار بودجه برای نیازهای دارویی خودمان اختصاص می‌دهیم که نشان دهنده قدرت ما در تولید مواد مؤثره دارویی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha