بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان ۸۰۰ تپ‌ اختر جدید کشف کرد

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان از سال ۲۰۱۶ تاکنون، بیش از ۸۰۰ تپ اختر جدید را شناسایی کرده است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ (FAST) یا چشم آسمان چین بیش از ۸۰۰ تپ‌اختر جدید را شناسایی کرده است.

جیانگ پنگ، مهندس ارشد این تلسکوپ گفت: تعداد تپ اخترهای جدید کشف شده توسط آسمان چین از سال ۲۰۱۶ تا کنون را شامل می‌شود که این میزان بیش از سه برابر تعداد تپ اخترهای کشف شده توسط تلسکوپ‌های خارجی در همین دوره است.

تپ اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند.

پالسارها یا ستاره‌های نوترونی در حال چرخش سریع، از هسته‌های متراکم ستاره‌های در حال مرگ عظیم از طریق انفجارهای ابرنواختری سرچشمه می‌گیرند.

مشاهده ستاره‌های نوترونی یک وظیفه مهم برای تسلکوپ چشم آسمان چین است که می‌تواند برای تایید وجود تابش گرانشی و سیاه چاله‌ها استفاده شود و به یافتن پاسخ بسیاری از سوالات مهم دیگر در فیزیک کمک کند.

این تلسکوپ در سال‌های اخیر به موفقیت قابل توجهی در مطالعه انفجارهای رادیویی سریع، هیدروژن خنثی و تپ اخترها دست یافته است که دامنه اکتشافات انسانی در جهان را به شدت گسترش می‌دهد.

این تلسکوپ امسال یک پالسار دوتایی با دوره مداری ۵۳ دقیقه را شناسایی کرده است که کوتاه‌ترین دوره شناخته شده برای یک سیستم دوتایی پالسار است و شواهد کلیدی برای وجود امواج گرانشی نانوهرتز همراه با سایر دستاوردهای کلیدی دیگر را یافته است.

این تلسکوپ که چشم آسمان چین نام دارد، در یک فرورفتگی عمیق و دایره‌ای در استان گویژو جنوب غربی چین واقع شده است که مساحت اختصاص یافته به آن برابر با ۳۰ زمین استاندارد فوتبال است.