شناسایی یک مورد بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در لارستان

یک مورد بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در لارستان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر حسن فزونی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان اظهار داشت: این بیمار که دامدار و اهل یکی از روستاهای تحت پوشش شهرستان جویم است، در حال حاضر کاملا درمان شده و حال عمومی خوبی دارد.

وی تصریح کرد: بازدید ها و بررسی های لازم توسط اکیپ های بهداشت و دامپزشکی، از منطقه انجام شده و در حال حاضر شخص مشکوک دیگری شناسایی نشده است. معاون بهداشت دانشگاه بیان داشت : اقداماتی مانند نمونه برداری ها و سم پاشی در دامداری های منطقه در حال انجام است.

دکترحسن فزونی در مورد این بیماری افزود: تب کریمه کنگو در گروه بیماری تب‌های خونریزی‌دهنده قرار می‌گیرد و دارای عامل ویروسی است که در دام‌ها هیچگونه علائم بالینی ندارد و تنها علامت بیماری در آن‌ها یک تب گذرا چند روزه است درحالی که ویروس درون خون دام وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دام‌ها در اثر گزش توسط کنه‌ها به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می‌شوند، همچنین کنه‌های سالم با گزش دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو ناقل بیماری می‌شوند، انسان در اثر مواجهه با هر دو مورد یعنی گزش کنه‌های ناقل و مواجهه مستقیم با خون و… دام‌های مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها علائم خاصی ندارد اما در انسان با علائم مشابه با آنفلوآنزا آغاز می‌شود اما با پیشرفت بیماری خونریزی‌هایی به صورت منتشر در سطح بدن رخ می‌دهد و درصورتی که بیماری به موقع درمان نشود مرگ فرد را به همراه خواهد داشت.

دکتر فزونی تصریح کرد: با شروع فصل گرما فعالیت کنه‌ها افزایش پیدا می‌کند یعنی تعداد آن‌ها با افزایش تخم‌ریزی زیاد می‌شود بنابراین در چنین شرایطی لازم است افراد گوشت را از مراکز عرضه مورد تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کرده و در زمان خرد کردن گوشت تازه نیز از دستکش استفاده کنند.

وی گفت: نگهداری گوشت دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد سبب می شود تا باکتری و ویروس های احتمالی موجود در گوشت از بین بروند.

دکترحسن فزونی در پایان افزود: در صورت خرید گوشت دام‌هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستند، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کنند سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شست‌وشو و بسته‌بندی آن اقدام کنید و گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha