آزمون استخدامی وزارت بهداشت ۲ ماه دیگر برگزار می‌شود

وزیر بهداشت دستاوردهای دولت سیزدهم در نظام سلامت را تشریح کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار داشت:
در روزهایی که دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار مبتلا به کرونا و ۲۰ هزار بستری داشتیم، نزدیک به ۱۸ میلیون واکسیناسیون در گروههای پزشکی، مسن و پرخطر انجام شده بود که با حمایت رییس جمهور ۱۶۰ میلیون دز واکسیناسیون انجام شد.

وی گفت: تا قبل از آذر ۱۴۰۰ حدود ۱۲۲ هزار فوتی داشتیم اما از زمان واکسیناسیون حداکثری تا امروز ۲۲ هزار فوتی داشتیم که این موضوع نشانگر نقش واکسیناسیون در مهار بیماری است.

عین‌اللهی ادامه داد: حدود سیصد شهید سلامت در همه رشته‌های سلامت تقدیم کردیم و خوشبختانه با فداکاری کادر درمان هیچ بیماری روی زمین نماند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ایران جزو کشورهای موفق در کنترل کرونا بوده است، ایران ۶ نوع واکسن کرونا تولید کرد. همچنین کیتهای تشخیص امیکرون نیز در کشور تولید شد و تخت‌های آی سی یو دو برابر افزایش یافت.

وی گفت: تمام اتباع خارجی و نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار نفر به صورت رایگان واکسینه شدند.

وزیر بهداشت با اشاره به بیمه رایگان افراد جامعه گفت: ۱۲ میلیون نفر در ۵ دهک جامعه به صورت رایگان بیمه شدند و دستورالعمل بیمه سلامت در حوزه روستایی نیز ابلاغ شده است.

عین‌اللهی گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال انجام شد.

وی اظهار داشت: تجهیز و توسعه بخش های بیمارستانهای مختلف و ارتقای تخت های آی سی یو و انجام ۴۹۴ پروژه درمانی از اقدامات وزارت بهداشت بوده است.

وی ادامه داد: حمایت از بیماران خاص و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با اعتبار هفت همت در سال ۱۴۰۲ و اعتبار ۵ همت در سال ۱۴۰۱ از دیگر اقدامات خوب وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت گفت: توزیع ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای سنگین از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون انجام شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: توسعه مراکز سطح دو درمان ناباروری و ایجاد ۶۷ مورد انجام شده است و امروز ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس نیز خریداری شده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: اخیرا وزارت بهداشت مجوز جذب ۲۵ هزار نفر را دریافت کرده است و آزمون استخدامی تا دو ماه دیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پرونده ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تعیین تکلیف شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: با ۲۰ وزیر بهداشت طی دو سال اخیر دیدار دوجانبه داشتیم که این موضوع کمک زیادی به تحکیم روابط بین کشورها می‌کند.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد تسهیلاتی برای حوزه تولید دارو هستیم و در دنیا دومین راه تجارت بعد از نفت دارو است و باید در زمینه صادرات دارو تلاش کنیم، در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو وجود ندارد و اعلام کردیم که آماده هستیم در راستای راه اندازی کارخانه‌های مختلف داروسازی اقدام کنیم. یکی از سیاست های اصلی ما ایجاد ذخایر استراتژیک است و باید ذخایر خود را بالا ببریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای موضوع گردشگری سلامت به ۲۴۰ بیمارستان مجوز داده شده است و امیدوارم این تعداد افزایش یابد. در این زمینه ساختارهای خارج از وزارت بهداشت وجود دارد که باید ارتقا پیدا کند. به دنبال این هستیم که در کشورهایی که میزان مراجعه به ایران زیاد است رایزن سلامت قرار دهیم.

وی گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و دویست هزار نفر گردشگر سلامت به ایران وارد شده‌اند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی اظهار داشت: هماهنگی خوبی برای حل این موضوع انجام شده است و یک و نیم میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با بانک مرکزی تصویب شده است و ۱۲ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه به دارو اختصاص داده شده است و برای اینکه با کمبود دارو مواجه نشویم به دنبال ذخایر استراتژیک هستیم تا کمبودهای مقطعی را جبران کنیم. عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد رسیده است.

عین‌اللهی درباره ایجاد کلان بیمارستان در استان‌ها اظهار داشت: در همه جای دنیا بیمارستان یا مرکز درمانی باید جایی باشد که همه امکانات را داشته باشد. بیمارستانهای کوچک نمی‌توانند نیاز بیمار را تامین کنند و توانایی درمان همه بیماری ها را ندارد. سیاست ما این است که بیمارستان با همه تخصص‌ها در استان‌ها وجود داشته باشد. تا اگر کار به بستری رسید پزشک در مطب کارهای اولیه را انجام دهد و در صورت نیاز به بیمارستان جامع منتقل شوند.

وی گفت : اکنون بیمارستان هزار تخت خوابی در مشهد، تبریز، چابهار و سایر شهرستانها در دست احداث داریم و معتقدیم مراکز درمانی جنوب تهران باید برای برقراری عدالت تکمیل و تجهیز شوند.

وی گفت: بیمارستان شهریار پس از سی سال افتتاح خواهد شد، بیمارستان ورامین نیز در حال تکمیل است همچنین در پیشوا نیز برنامه ریزی خوبی برای تکمیل بیمارستان انجام شده است همچنین در ملارد بیمارستان پس از ۱۳ سال افتتاح شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرات تحریم بر سلامت بیماران خاص گفت: تحریم تیغ دو لبه بود و باعث شد محققان ما خودشان دارو و تجهیزات پزشکی تولید کنند و اغلب بیمارستانهای ما با تجهیزات تولید داخل تکمیل شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل اعلام شد که تحریم ها بر سلامت مردم اثر گذاشته است و ما از منابع مختلف پیگیر تامین دارو هستیم و از چین و هند در این خصوص تشکر میکنیم.

به گفته عین‌اللهی در حال حاضر دو گروه پروژه‌ها به دوگروه زیر ۵۰ درصد و بالای ۵۰ درصد تکمیل نشده تقسیم شده است و از ۵۴۰۰ پروژه ۱۴۰۰ پروژه درحال تکمیل است و در سفرهای استانی حدود سی همت خارج از اعتبارات خود دریافت کردیم، از یک درصد ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه هم برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کردیم.

وی گفت: برای تکمیل پروژه‌ها به نزدیک ۱۵۰ همت نیاز داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اربعین برای ما مهم است و برای برگزاری بهتر این مراسم برنامه ریزی کردیم. استقرار نیروهای داوطلب در شلمچه و پایانه‌های مرزی از اقدامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ایجاد سازه‌های ثابت و تونل های سرما از جمله اقدامات وزارت بهداشت است و امیدواریم بتوانیم هماهنگی لازم را انجام دهیم. هر یک از نیروهای سلامت که در اربعین حضور یابد موافقت خواهیم کرد. سال گذشته ۱۳۷۰ کادر درمان شرکت کرده بودند.

عین‌اللهی گفت: افرادی باید با سلامت مردم کار کنند که مورد تایید وزارت بهداشت باشند، همه رده‌بندی ما باید مدارک مورد تایید وزارت بهداشت را داشته باشند. اغلب مجوزهای ما احتیاج به تایید دارند. در حال حاضر ۳۷ خدمت پرکاربرد در بستر درگاه مجوزها قرار گرفته است و این اقدام درحال گسترش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha