۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم

وزیر بهداشت گفت: حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم که بسیاری از آنها علاقه مند به داشتن فرزند هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: سلامت در کنار امنیت در جامعه بسیار مهم است و از مولفه های بااهمیت محسوب می‌شود. دستاورد سلامت از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره سلامت گفت: در روزهایی که ما دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده و ۲۰ هرار نفر بستری و مرگ و میر روزانه ۷۰۰ نفر را داشتیم همچنین ۵۰ همت بدهی در وزارت خانه وجود داشت.

وی ادامه داد: تدوین راهنمای بالینی و درمان از اولین برنامه های ما بود ۱۸ میلیون واکسیناسیون در آن زمان فقط انجام شده بود و اکثر مردم واکسن کرونا را نزده بودند با حمایت ریاست جمهوری واکسن وارد شد و ۱۶۰ میلیون دز واکسن تزریق شد تا قبل از ۲۲ آذر ۱۴۰۰، تاکنون ۲۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این نشان از تاثیر واکسیناسیون بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این مدت چیزی حدود ۳۰۰ شهید کادر سلامت تقدیم کردیم گفت: ۶ نوع واکسن کرونا در این مدت در کشور تولید شد و هر نوع واکسنی را می توانیم از این به بعد تولید کنیم همچنین تعداد تخت های ای سی یو دو برابر افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین تمام اتباع و مهاجران خارجی که در مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند را واکسینه کردیم و ۵ دهک را به صورت رایگان بیمه کردیم که حدود ۱۲ میلیون نفر می شوند ۲۰ میلیون نفر هنوز بیمه روستایی استفاده می کنند.

عین اللهی با اشاره به طرح دارویار گفت: این طرح در سال گذشته انجام شد و قیمت دارو براساس ارز نیمایی مشخص شد قرارگاه ویژه دارویی نیز شکل گرفت و بیمه رایگان ۳ ماهه همه ایرانیان فاقد بیمه انجام شده و طرح نسخه نویسی الکترونیک نیز تا ۹۸ درصد اجرایی شدو ۴۴۰۰ پروژه بهداشتی تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع گفت: این طرح در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر اجرا شد اما لازم است اقدامات دیگری در خصوص این طرح صورت بگیرد. در این طرح برای فرد یک پرونده سلامت تشکیل خواهد شد اگر کسی از این کانال استفاده کند خدمات پزشکی برای او با حداقل هزینه خواهد بود. این طرح برای افراد کاملا داوطلبانه و اختیاری است و در صورت عدم استفاده افراد می توانند به صورت معمول به پزشک مراجعه کرده و از خدمات درمانی استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: اقدامات مختلفی نیز در این زمینه انجام شده است‌.

وی با اشاره به تاخیر در اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری گفت: این قانون بعد از ۱۵ سال اجرایی شد.

وی با اشاره به احداث مگا بیمارستان‌ها گفت: از دیگر اقدامات مهم در دولت سیزدهم‌توزیع عادلانه خدمات بود و ۱۵ هزار تخت در این مدت اضافه شده است. مجوز سرمایه گذاری خارجی نیز به مبلغ هزار میلیارد تومان اخذ شد.

وی با اشاره به رایگان شدن کاشت حلزون شنوایی گفت: امروز در این خصوص صف شکسته شده و صف انتظار صفر شده است. همچنین با تغییراتی که در آئین نامه توزیع پزشکان داشتیم توانستیم کمبود پزشک در مناطق محروم را جبران کردیم و سقف کارانه در مناطق محروم برداشته شده و مالیات پزشکان در این مناطق از ۳۰‌به ۱۰‌ درصد رسیده است.

عین اللهی با اشاره به صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج گفت: با حمایت مجلس ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج در بیمه سلامت افتتاح و امسال نیز ۷ همت برای آن اعتبار در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۷ بیمارستان در گردشگری سلامت فعال است، گفت: ۵۳ مرکز دندانپزشکی دولتی از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون اضافه شده است و خدمات دندانپزشکی در این مراکز ارائه می شود.همچنین ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سنگین در این مدت با تمرکز بر مناطق محروم و کم برخوردار در این مدت توزیع شده است.

او ادامه داد: همچنین ۱۲۳ مرکز سطح سه و ۶۷ مرکز سطح دو درمان ناباروری در کشور راه اندازی شده است. حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نابارور در کشور داریم که بسیاری از آنها علاقه مند به داشتن فرزند هستند و می توانند در این مراکز خدمات لازم‌را دریافت کنند.

وی با اشاره به راه اندازی ۳ دانشکده علوم پزشکی گفت: باتوجه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد افزایش دانشجویان پزشکی را داشتیم و با تغییر در نحوه آزمون تدابیری اندیشیده شد که ظرفیت خالی نداشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha